A Nissan és a kínai Radi-Cool közösen fejlesztették ki az autók passzív hűtésére alkalmas új festéket, amely jelentősen csökkenti az autók külső és belső hőmérsékletét a napsütésben - számolt be a Carscoops. A projekt 2021-ben kezdődött, és azóta több mint 100 festékmintát teszteltek, hogy megtalálják a legoptimálisabb megoldást. A fejlesztések eredményeként 2023 végén elindult a festék 12 hónapos tesztidőszaka, amelynek során a Tokyo Haneda repülőtéren alkalmazzák a Nissan NV100 földi járművein.
A Nissan új festéke jelentős előnyöket ígér:
A tesztelés során a festékkel bevont járművek külső hőmérséklete 21,6 Fahrenheit-fokkal (kb. 12 Celsius-fokkal), a belső hőmérséklet 9 Fahrenheit-fokkal (kb. 5 Celsius-fokkal) alacsonyabb lett mint a hagyományos fényezésű autóknál.
Ez nemcsak kényelmesebb utazást eredményez, hanem csökkenti a légkondicionáló terhelését is, ami különösen előnyös lehet az elektromos autók számára, mivel növelheti a hatótávolságot.
A festék különleges összetevői a hatékony hűtés kulcsfontosságú elemei.
A technológia lényege a metaanyagok alkalmazásában rejlik, amelyek képesek visszaverni a közeli infravörös sugarakat, ezzel csökkentve a festék felmelegedését.
Egy további részecske elektromágneses hullámokat generál, amelyek visszairányítják a napsugarak egy részét a légkörbe. Az új festék szórópisztollyal is felhordható, és nem igényel külön lakkréteget, azonban vastagsága miatt a festék hatszor vastagabb, mint a hagyományos megoldások.
Bár a Nissan új fejlesztése jelentős előnyöket nyújt, az alkalmazása előtt még néhány kihívás vár rá, például a vastagság problémája. A fejlesztőcsapat azonban bizakodó, és remélik, hogy hamarosan elérhetővé válik a festék különböző színekben is. Az autóipar más szereplői, mint a Toyota és a Hyundai, szintén dolgoznak hasonló passzív hűtési technológiákon, ami a jövőben még szélesebb körű alkalmazást biztosíthat.