Tovább nőtt az autók átlagéletkora Magyarországon, az utakon egyre több az idős, esetenként veszélyes állapotú autó, hívta fel a figyelmet a Das WeltAuto. A cég idézi a KSH szeptember végén publikált adatát, amely szerint 15,6 évre nőtt a személygépjárművek átlagos kora a 2022. decemberi 15,4 évről. A magyar utakon több mint 4,14 millió autó jár, így ez az átlag már környezetvédelmi és biztonsági szempontból is kritikus.
Tavaly december óta több mint 47 ezerrel nőtt a magyar rendszámú személyautók száma, részben új járművekkel, részben import autókkal gyarapodott az állomány. Az import ugyanakkor nem frissítette az autóparkot, ugyanis a június végéig behozott autók 60 százaléka 10 évnél idősebb volt. Így azok, akiknek új járműre nincs pénzük, de autót szeretnének cserélni, továbbra is az elavult hazai járművekből válogatnak.
Az öreg autók tulajdonosai járművük eladására készülve az utolsó egy-két évben jellemzően már nem törődnek a karbantartással. Ezek a korszerűtlen, elhanyagolt járművek ráadásul az elvárt környezetvédelmi normákat sem teljesítik, és várhatóan öt éven belül használhatatlanná válnak, vagy gazdasági totálkárosak lesznek.
A Magyarországon forgalomban levő autók kor szerinti listáját a Zastava vezeti 36,9 éves átlagéletkorával. A jelenleg is kapható márkák közül – népszerű oldtimer autóik miatt – a Fiat áll az élen 17,3 átlagévvel, az Opelek átlagéletkora 11,3 év, a Volkswageneké 12,7 év.
Varga Tibor, használtautó-vásárlási szakértő nemrég arról beszélt az RTL reggeliben, hogy a hazai használtautó-piacon egyre rosszabb minőségű autókat lehet kapni, egyre drágábban, és 10-ből 7 használt autó nem felel meg a műszaki követelményeknek.
Ugyanakkor csökken az érdeklődés a dízelek iránt, továbbra is a hibrid kategóriába tartozó személyautók vezetik az eladási listát Magyarországon. Az első fél évben forgalomba helyezett 53 500 új autónak már 44 százaléka rendelkezett kiegészítő elektromos motorral.
Eközben a teljesen elektromos autók részaránya elérte az 5 százalékot, az első fél évben 2918 új villanyautót értékesítettek. Három év alatt több mint a duplájára nőtt az eladások mennyisége. A tisztán elektromos hajtású autók tömeges terjedése továbbra is várat magára, a vásárlók egyelőre kivárnak.