A különböző karosszériatípusok eltérő igényekhez készülnek. Egyes sofőrök a kis ferdehátúakat választják, mások a tágasabb változatokat, például kombikat vagy városi terepjárókat részesítik előnyben. A carVertical autóipari adatszolgáltató magyarországi kutatása alapján elmondható, hogy a magyarok leginkább a ferdehátúakat és a kombikat kedvelik, és kisebb érdeklődést mutatnak a kabriók iránt.
Magyarországon a hatchback a legnépszerűbb karosszériatípus (2023-ban a carVertical által végzett összes járműtörténet-ellenőrzés 31,4%-át tették ki ezek a modellek), míg 2022-ben ez az arány 27% volt. Bár a kombik aránya a tavalyi 29,1%-ról idén 27,2%-ra csökkent, továbbra is az ország legtöbbször leellenőrzött autói közé tartoznak.
A harmadik legnépszerűbb karosszériatípus Magyarországon a szedán. Számuk azonban a 2022-es év 20,2%-os arányához képest idén jelentősen, 14,3%-ra csökkent.
„Magyarországon ma rendkívül népszerűek a kombik és a ferdehátúak. A két karosszériatípus a platformon leellenőrzött járműveknek több mint a felét teszi ki” – árulja el Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.
A legkisebb érdeklődés a kabriók iránt tapasztalható, arányuk az autótörténet-ellenőrzésekben mindössze 1,9%, ami pontosan megegyezik a tavaly mért számokkal. A kupék Magyarországon sem tartoznak a legkeresettebb autók közé, pedig népszerűségük a 2022-es 2,1%-ról 2023-ra 3,1%-ra nőtt.
Míg az egyterű vagy többcélú autók történetének ellenőrzése 7,5%-ról 9,9%-ra nőtt, az érdeklődés ez iránt a karosszériatípus iránt még mindig messze elmarad a ferdehátúakétól és a kombikétól. A legmarkánsabb – 5,9%-os – visszaesés az előző évhez képest a szedánok esetében történt.
„A fő ok, amiért a sofőrök egyre kevésbé teszik le a voksukat a szedán mellett az lehet, hogy ezek a típusok kevésbé célszerűek a városi ingázók számára. Mindennapi használatra az emberek többsége nem szívesen választja a nagyobb, ám kis csomagterű autókat” – magyarázza Buzelis.
Nagyon fontos, hogy az autóvásárlók ne hagyjanak ki egyetlen lépést sem a vételi folyamat során, beleértve a tesztvezetést, a műszaki állapot szervizben történő vizsgálatát, valamint az előzmények ellenőrzését. A járművek történetéről kapott jelentések ugyanis feltárják a jármű sérüléseit és a trükközéseket a futásteljesítményben, így segítenek kiszűrni a rossz döntéseket, még mielőtt bárki értékes időt és pénzt áldozna a fizikai ellenőrzésekre és tesztvezetésekre.