Mindenki a maga egyéni szempontjai alapján választ használt autót, de egy autó beszerzése minden esetben komoly döntés, és kiderült, hogy a vásárlók a különböző országokban más-más stratégiával választják ki a számukra megfelelő járművet. A carVertical Magyarországon és további hét országban végzett kutatást, hogy megismerje a járművásárlási döntéseket befolyásoló tényezőket.
Mivel az árak a márkakereskedésekben általában magasabbak, mint az online kínálatban, azokban az országokban, ahol a lakosság alacsonyabb jövedelemmel rendelkezik, a vásárlók többnyire kerülik őket. Pedig a márkakereskedések nagyobb átláthatóságot biztosítanak a vásárlóknak, mivel alaposan ellenőrzik a raktáron lévő autókat, és gyakran kínálnak garanciát vagy más biztosítékot.
A kutatás szerint csaknem minden második magyar (46,3%) online piactereken és apróhirdetési oldalakon keres használt autót, míg a sofőrök 18,7%-a vásárolja az autóját hivatalos márkakereskedésben. Magyarországon az érdeklődők mindössze 16,3 százaléka vesz járművet magánkereskedőtől vagy használtautó-kiskereskedőtől.
„A kutatásból az is kiderült, hogy Magyarországon az autóvásárlók 13,9%-a a barátaitól vagy a rokonaitól vásárol autót. Ez a vásárlói csoport jellemzően olyan módszereket keres, amelyekkel csökkentheti a rossz üzlet kockázatát, ezért vásárol az általa megbízhatónak tartott barátoktól vagy rokonoktól” – magyarázza Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.
A magyarországi válaszadók 28,8%-a választotta a tesztvezetést. Emellett több mint a vásárlók ötöde (21,8%) konzultál egy családtagjával vagy barátjával, és 10,5% mondta azt, hogy vásárlás előtt online véleményeket olvasott.
Itthon kiemelkedő azon járművezetők száma (46,3%), akik online apróhirdetési oldalakon kerestek magánszemélyek vagy kereskedők által listázott, akciós autókat. Csak Lengyelország előzi meg hazánkat e tekintetben, itt a vásárlók 55,8%-a keresi az ajánlatokat az online felületeken.
A magyarországi autóvásárlók mindössze 18,8%-a szerint fontos eszköz a jármű történetének online ellenőrzése. Ennek ellenére a legnagyobb arányban Magyarországon, az Egyesült Királyságban és Lengyelországban néztek utána az autók múltjának, a hazai használtautó-vásárlók 82,9%-a ellenőrizte már online egy jármű történetét a vásárlás előtt.
Azok, akik többet költenek egy autóra, nagyobb valószínűséggel járnak utána az interneten az előzményeknek. A legfeljebb 3,7 millió Ft értékű járműveket vásárlóknak mindössze 65,8%-a ellenőrzi a jármű előéletét. A 3 700 000 és 5 500 000 Ft között kínált járműveknek a sofőrök 75,4%-a kéri le a történeti jelentését, a több mint 22,2 millió Ft-ot érő használt autók esetében ez az arány 87,2%-ra nő.