Sok sofőr számára ismerős a forgalmi dugók rémálma: a lámpák rosszul hangoltak, hosszú perceket kell várni, majd alig pár autó halad át. A The Michigan Daily beszámolója szerint a Michigani Egyetem kutatói egy GPS-alapú rendszert tesztelnek, amely a kereszteződésekben 20–30%-kal csökkentheti a forgalmi késéseket.
Hogyan működik a rendszer?
A siker kulcsa a járművek GPS-követési adatainak felhasználása. Fontos, hogy az adatok teljesen névtelenek, így sem a jármű, sem a tulajdonos nem azonosítható. A kutatók csupán azt vizsgálják, mennyi ideig tart az áthaladás a kereszteződésen. A pontos elemzéshez elég, ha a járművek mindössze 5%-ából nyernek adatot, így a forgalom nagy része érintetlen marad.
Az önkormányzatok a beérkező információk alapján valós időben állíthatják a lámpák időzítését, feloldva a dugókat és újra mozgásba lendítve a forgalmat. A GPS-adatok előnye, hogy nem szükséges szenzor az útburkolatba, hiszen a technológia már az autókba épített.
A tesztelés és az adatok forrása
A General Motors már 2022-ben hozzájárult az első teszthez adataival. A jelenlegi, kiterjesztett kísérlet során közúti segélyszolgálatoktól, autómegosztóktól és navigációs szolgáltatásoktól gyűjtik az információkat.
Bár a valós idejű követés sokaknál aggályokat kelthet, a kereskedelmi járművek adatainak felhasználása logikus és biztonságos megoldásnak tűnik. Ezek a flották amúgy is üzemeltetési okokból szorosan nyomon vannak követve, így a magánszféra elvárásai nem sérülnek, miközben a városi közlekedés gyorsabbá válhat.