Októbertől megszűnnek a politikai, választási és társadalmi témájú fizetett hirdetések a Meta platformjain az Európai Unió területén – közölte a vállalat csütörtökön. A döntéssel a Facebook és az Instagram tulajdonosa gyakorlatilag kivonul az uniós politikai hirdetési piacról, ahelyett, hogy alkalmazkodna az októberben életbe lépő új szabályozáshoz - közölte a Telex.
Az EU célja az új rendelettel, hogy növelje az online politikai hirdetések átláthatóságát, visszaszorítva ezzel a külföldi beavatkozásokat és a dezinformációt a választások idején. A Meta szerint azonban az új előírások „vállalhatatlan mértékű komplexitást és jogbizonytalanságot” hoznának magukkal – emiatt döntöttek a leállítás mellett.
Mit jelent ez a felhasználóknak és a politikai szereplőknek?
A Meta külön hangsúlyozta: a politikai tartalmak posztolását nem tiltják meg – azaz továbbra is szabadon lehet ilyen témákban bejegyzéseket közzétenni. A változás kizárólag a fizetett hirdetésekre vonatkozik. A vállalat emellett részletesen meghatározta, mely tartalmak esnek a tiltás alá: ide tartoznak például a politikai kampányok, választási üzenetek, illetve a társadalmi vitákhoz kapcsolódó, például migrációs vagy környezetvédelmi témák hirdetései is.
A Meta lépése nem csak az EU-s tagállamokat érinti, hanem más európai területeket is, például az Egyesült Királyságot.
Az új uniós rendelet – hivatalos nevén a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló rendelet (TTPA) – előírja, hogy a platformoknak világosan fel kell tüntetniük, ki fizette a politikai hirdetést, és azt is, hogy személyes adatok alapján célozták-e meg vele a felhasználókat. Ez a Meta szerint jelenlegi működési rendszerükkel nem összeegyeztethető.
Nem a Meta az első, a Google már megelőzte
Nem csak a Meta döntött úgy, hogy inkább elkerüli az uniós megfelelést. A Google már korábban jelezte, hogy nem kíván politikai hirdetéseket kiszolgálni az EU-ban. Az amerikai techóriás azt kifogásolta, hogy a szabályozás túlságosan tág fogalmi kereteket alkalmaz, ami megnehezíti a jogszerű és egységes alkalmazást.
Felmerül azonban a kérdés: mi történik akkor, ha mégis átcsúszik egy politikai tartalmú hirdetés az automatikus ellenőrzésen? Ilyen esetekben – mivel az előírt információk nem szerepelnének a hirdetés mellett – a hirdetés automatikusan sértené az új EU-s szabályokat.