A Meta Platformok, a Facebook, az Instagram és a WhatsApp anyavállalata arra figyelmeztetett szerdán, hogy az európai felhasználók "lényegesen rosszabb" élményre számíthatnak, miután az Európai Bizottság (EB) elutasította az új adatkezelési modelljüket - írta BBC. Az úgynevezett „consent or pay” (beleegyezés vagy fizetés) modell lehetőséget adott a felhasználóknak arra, hogy havi előfizetési díj fejében reklámmentes élményt kapjanak – vagy ingyen használják a szolgáltatást, cserébe az adataik felhasználásáért.
A múlt héten az EB 200 millió eurós bírságot szabott ki a Metára, mert álláspontjuk szerint a modell nem felel meg a Digitális Piacokról szóló jogszabály (DMA) előírásainak. A szabályozók úgy vélik, a modell nem biztosítja a valódi, szabad beleegyezés lehetőségét az adatgyűjtéshez.
A vállalat szerint ezek a módosítások „érzékelhetően ronthatják az európai felhasználói élményt”, valamint komoly bevételkiesést is okozhatnak a kontinensen. A hatások már 2024 harmadik negyedévében érezhetők lehetnek, különösen akkor, ha a cég fellebbezése idején is érvényben maradnak a szabályozások.
A brit felhasználók (egyelőre) kimaradnak
A módosítások nem vonatkoznak a brit felhasználókra, ahol a Meta még nem vezette be a hirdetésmentes előfizetési opciót. Jelenleg az Egyesült Királyság adatvédelmi hatóságával (ICO) folytat egyeztetéseket arról, hogyan nézhetne ki ott egy hasonló modell.