Egy belső minisztériumi utasítás szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium előzetes engedélye szükséges minden, akár néhány ezer forintos MÁV-beszerzéshez is. Vitézy Dávid szerint ez a túlszabályozottság bénítja meg a közlekedési vállalatok működését, és közvetve ez vezetett a hétvégi üzemzavarhoz is - közölte Vitézy Dávid saját Facebook oldalán.
A hétvégi vasúti káosz kapcsán – amely több járat leállását és tömeges késéseket okozott – Vitézy Dávid súlyos kritikát fogalmazott meg Lázár János miniszter munkájával kapcsolatban. A politikus szerint a történtek nem a peches időjárásnak vagy a Siemens hibájának tudhatók be, hanem annak a beszerzési rendszernek, amit Lázár vezetett be az Építési és Közlekedési Minisztérium irányítása alatt.
Vitézy szerint a meghibásodás egy sorompó vezérlőegységének hibás szellőztetőrendszerére vezethető vissza, amit vélhetően a karbantartás hiánya idézett elő. A gyors hibaelhárítást pedig az nehezítette meg, hogy nem állt rendelkezésre pótalkatrész – ami viszont már egyértelműen a minisztériumi beszerzési szabályok következménye.
Vitézy a Facebookon megosztott posztjában kiemelte: egy 2023-as minisztériumi utasítás értelmében az ÉKM előzetes jóváhagyása szükséges minden, az alá tartozó intézmény – így a MÁV, Volán, HÉV – beszerzése esetén, függetlenül annak értékhatárától vagy tárgyától. Vagyis egy busz ablaktörlője, egy hamburgerzsemle vagy egy vasúti fékbetét beszerzése is miniszteri engedélyhez kötött.
„Nincs az a politikai vezetés egy minisztériumban, ami képes alkatrészbeszerzések ezreit egyesével ellenőrizni és jóváhagyni” – írta Vitézy, hozzátéve, hogy emiatt hónapokat csúsznak a legfontosabb karbantartások is.
Központosított beszerzés
Vitézy szerint a jóváhagyás után sem működik gördülékenyen a rendszer: minden egyes beszerzést az „SZK” nevű központi egységen keresztül kell intézni, amelyet Lázár egykori gimnáziumi osztálytársa, Bada János vezet – ő egyben a Lázárt támogató Promenád24 portál tulajdonosa is. „Itt tartunk, és ezért mondom: igenis miniszteri felelősség ma már a szombati összeomlás is” – írta Vitézy.
A hétvégi üzemzavar után a minisztérium először a Siemens hibáját hangsúlyozta, majd később „jó időre és túl sok utasra” hivatkozva próbálták enyhíteni a felelősséget. Vitézy szerint azonban ez csak kommunikációs menekülés: „az elmúlt harminc év legpechesebb napja” valójában egy régóta érő rendszerhiba következménye.