Győr ellenzéki polgármestere, Pintér Bence pénteken a közgyűlés elején mutatta be azt a 2010-ben aláírt szerződést, amelyet az önkormányzat kötött az Audi Hungariával. A megállapodást eddig titkosnak hitték, és a korábbi városvezetők – köztük a fideszes Dézsi Csaba András és az aláíró, volt polgármester Borkai Zsolt – sem hozták nyilvánosságra a részleteit - számolt be róla a Telex.
A dokumentum alapján Győr 2010 végén vállalta, hogy az akkor még készülő győri járműgyár fejlesztése érdekében először 1,8 százalékra, majd második lépésben 1,6 százalékra csökkenti az iparűzési adó mértékét. Ezt a szintet 2027-ig nem emelhetik meg, és ha más városokban 1,6% alá csökkenne az adó, Győrnek is tovább kellene mérsékelnie a kulcsot.
Pintér szerint a szerződés rosszul öregedett, és komoly következményei vannak a város költségvetésére nézve.
„Az Audi-szerződés nagy része nemhogy nem titkos, hanem a hatályos magyar jogszabályok és Magyarország Alaptörvénye értelmében kötelezően a nyilvánosságra tartozik” – mondta a polgármester.
Tízéves adózási kedvezmény az Audi miatt
A szerződés – amelyet Borkai Zsolt és az Audi AG részéről Rupert Stadler és Frank Devers írtak alá – két fő részből áll. Egyrészt az iparűzési adó kedvezményről szól, másrészt infrastrukturális fejlesztéseket tartalmaz, amelyeket a város vállalt az Audi beruházásáért cserébe.
A gyár végül 2013-ban nyílt meg, és ma már itt készül az Audi Q3 és a Cupra Terramar is. A megállapodás eredményeként a győri vállalkozások is alacsonyabb adót fizetnek, mint sok más magyar városban.
Pintér Bence szerint azonban a város bevételi lehetőségei korlátozottak, miközben az állam nem számol azzal, hogy Győrben az adókulcs alacsonyabb.
„A jogszabály nem feltételezi azt, hogy valaki annyira hülye, hogy neki szüksége van erre a pénzre, de mégis alacsonyabban határozza meg” – idézte Pintér Tessely Zoltán fideszes képviselőt.
A polgármester szerint emiatt Győr finanszírozza a magyar államot, nem pedig fordítva. 2024-ben az állam 15 milliárd forintot vont el a várostól – ez 4 milliárddal több, mint az előző évben.
Az Audi szerint a beruházás mindenki számára előnyös volt
A Telex megkeresésére reagált Lőre Péter, az Audi Hungaria kommunikációs vezetője is. Azt írta, hogy egy ekkora volumenű, 1 milliárd eurós beruházás esetén teljesen megszokott, hogy a gyártók még a döntés előtt rögzítik a gazdasági keretfeltételeket az állammal és az érintett önkormányzattal.
„Magyarország 15 évvel ezelőtt több potenciális beruházási helyszínnel állt versenyben egy Audi járműgyár megépítéséért... Győr pedig közszolgálati infrastruktúra-építést, energia- és kommunális szolgáltatásokat, oktatás terén való együttműködést és adózási keretfeltételeket biztosított” – mondta Lőre.
A cég szerint az Audi jelenléte jelentős gazdasági fejlődést hozott, új munkahelyek születtek, nőtt a foglalkoztatottság és az exportvolumen is. A beruházás beszállítók letelepedését segítette elő, és hozzájárult a közúthálózat fejlesztéséhez is.