2025. 12. 06.

381.78 Ft

327.85 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Gazdaság

Pintér Bence bemutatta a Borkai-féle Audi-szerződést

Pintér Bence bemutatta a Borkai-féle Audi-szerződést
10perc.hu
2025. 05. 30.
Fotó: Pintér Bence (facebook)

Győr polgármestere nyilvánosságra hozta a korábban titkosnak mondott Audi-szerződést, amely hosszú távon csökkentette az iparűzési adót a városban.

Hirdetés

Győr ellenzéki polgármestere, Pintér Bence pénteken a közgyűlés elején mutatta be azt a 2010-ben aláírt szerződést, amelyet az önkormányzat kötött az Audi Hungariával. A megállapodást eddig titkosnak hitték, és a korábbi városvezetők – köztük a fideszes Dézsi Csaba András és az aláíró, volt polgármester Borkai Zsolt – sem hozták nyilvánosságra a részleteit - számolt be róla a Telex.

A dokumentum alapján Győr 2010 végén vállalta, hogy az akkor még készülő győri járműgyár fejlesztése érdekében először 1,8 százalékra, majd második lépésben 1,6 százalékra csökkenti az iparűzési adó mértékét. Ezt a szintet 2027-ig nem emelhetik meg, és ha más városokban 1,6% alá csökkenne az adó, Győrnek is tovább kellene mérsékelnie a kulcsot.

Pintér szerint a szerződés rosszul öregedett, és komoly következményei vannak a város költségvetésére nézve.

„Az Audi-szerződés nagy része nemhogy nem titkos, hanem a hatályos magyar jogszabályok és Magyarország Alaptörvénye értelmében kötelezően a nyilvánosságra tartozik” – mondta a polgármester.

Tízéves adózási kedvezmény az Audi miatt

A szerződés – amelyet Borkai Zsolt és az Audi AG részéről Rupert Stadler és Frank Devers írtak alá – két fő részből áll. Egyrészt az iparűzési adó kedvezményről szól, másrészt infrastrukturális fejlesztéseket tartalmaz, amelyeket a város vállalt az Audi beruházásáért cserébe.

A gyár végül 2013-ban nyílt meg, és ma már itt készül az Audi Q3 és a Cupra Terramar is. A megállapodás eredményeként a győri vállalkozások is alacsonyabb adót fizetnek, mint sok más magyar városban.

Pintér Bence szerint azonban a város bevételi lehetőségei korlátozottak, miközben az állam nem számol azzal, hogy Győrben az adókulcs alacsonyabb.

„A jogszabály nem feltételezi azt, hogy valaki annyira hülye, hogy neki szüksége van erre a pénzre, de mégis alacsonyabban határozza meg” – idézte Pintér Tessely Zoltán fideszes képviselőt.

A polgármester szerint emiatt Győr finanszírozza a magyar államot, nem pedig fordítva. 2024-ben az állam 15 milliárd forintot vont el a várostól – ez 4 milliárddal több, mint az előző évben.

Az Audi szerint a beruházás mindenki számára előnyös volt

A Telex megkeresésére reagált Lőre Péter, az Audi Hungaria kommunikációs vezetője is. Azt írta, hogy egy ekkora volumenű, 1 milliárd eurós beruházás esetén teljesen megszokott, hogy a gyártók még a döntés előtt rögzítik a gazdasági keretfeltételeket az állammal és az érintett önkormányzattal.

„Magyarország 15 évvel ezelőtt több potenciális beruházási helyszínnel állt versenyben egy Audi járműgyár megépítéséért... Győr pedig közszolgálati infrastruktúra-építést, energia- és kommunális szolgáltatásokat, oktatás terén való együttműködést és adózási keretfeltételeket biztosított” – mondta Lőre.

A cég szerint az Audi jelenléte jelentős gazdasági fejlődést hozott, új munkahelyek születtek, nőtt a foglalkoztatottság és az exportvolumen is. A beruházás beszállítók letelepedését segítette elő, és hozzájárult a közúthálózat fejlesztéséhez is.

További cikkek

Hirdetés

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek