Drasztikus, 90 százalékos profitcsökkenést könyvelt el 2024-ben a Mediaworks, Magyarország egyik legnagyobb médiavállalata: nyeresége 3,3 milliárd forintról 321 millió forintra zuhant, miközben bevétele 57,3 milliárdról mindössze 57,1 milliárd forintra csökkent. A háttérben egy átrendeződő médiapiac és a kormánypárti sajtóval szembeni belső elégedetlenség is állhat – írja a Forbes.hu, amely korábban elsőként számolt be a Mandiner átszervezéséről.
A Mediaworks a KESMA, azaz a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány alá tartozik, amely 2018-ban jött létre kormányközeli milliárdosok portfólióinak „felajánlásával”. A cég többek közt az Origo, a Ripost, a Magyar Nemzet, a hírTV, a Bors és számos megyei lap kiadója. A mostani nyereségzuhanás így nem csupán pénzügyi, hanem politikai jelzésként is értelmezhető.
A változások egyik fontos jele, hogy a Mandiner kiadása a Mediaworkstől az MCC-hez került – ezt a Mediaworks először tagadta, majd december 23-án elismerte.
"A Mandiner a Mediaworks kiadójától az MCC alá kerül"
– írta a Forbes. Az Origo is új vezetőség alá kerülhet, mégpedig a Megafon Központhoz, amely „egy fokkal sikeresebbnek tűnik”.
Orbán Viktor kötcsei beszédében maga is jelezte elégedetlenségét a kormánypárti média és influenszerek teljesítményével kapcsolatban, valamint a politikai kommunikáció monolit jellegével. A Forbes szerint a kormány már nem tudja, vagy nem is látja értelmét olyan mértékben támogatni a médiabirodalmat, mint korábban.
A propagandasajtó médiapiaci trendfordulójaként értelmezhető a Megafon térnyerése mellett a Mandiner újraszervezése és legújabban a Harcosuk Klubja rendezvénysorozat is.