Vizsgálatot indított a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a palackvisszaváltási rendszer működésével kapcsolatban. A hatóság közleménye szerint az ellenőrzés fő célja annak megállapítása, hogy a visszaváltási díjra vonatkozó előírásokat a Mohu és a kereskedők megfelelően betartják-e - írta meg a Telex.
Az állami szerv vizsgálja, hogy a visszaváltási díj összege jól láthatóan fel van-e tüntetve a termékeken, valamint biztosított-e a palackvisszaváltás a boltok teljes nyitvatartási idejében. Meghibásodás esetén elérhetőnek kell lennie a kézi átvételnek is. Ellenőrzik azt is, hogy a fogyasztók kapnak-e egyértelmű tájékoztatást a visszaváltó helyek működéséről, és hogy a díj ténylegesen visszakerül-e a vásárlókhoz a választott formában.
A hatóság a vizsgálat másik részében a termékeken feltüntetett úgynevezett „zöld állításokat” ellenőrzi. Ezek a gyártók környezetbarát jellegre utaló üzenetei, amelyek célja, hogy a fogyasztókat fenntarthatóbb döntések felé tereljék. A közlemény ugyanakkor figyelmeztet: ha ezek az állítások megalapozatlanok vagy félrevezetők, az tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, mert torzíthatja a vásárlói döntéseket.
A Mohu, amely monopolhelyzetben működteti a hazai hulladékgazdálkodási rendszert, pénzügyileg nehéz időszakon megy keresztül. 2024-ben mintegy 50 milliárd forintos veszteséggel számolnak, amit Runtág Tivadar operatív igazgató is megerősített. Bár a cég eleve arra készült, hogy indulás után hosszabb ideig nem lesz nyereséges, ekkora mínuszra nem számítottak.
A palackvisszaváltási rendszer immár több mint egy éve működik Magyarországon, de sok boltban hosszú sorok alakulnak ki az automaták előtt, amelyek gyakran igényelnek karbantartást, újraindítást vagy tisztítást. A G7 beszámolója szerint a boltok és a Mohu válaszai is megerősítik, hogy rendszerszintű problémák nehezítik a gördülékeny működést.