Vasárnap kétszer is retró Ikarus buszokkal helyettesítette a MÁV a késő vagy meghibásodott járatait, ami nemcsak a nosztalgiára fogékony utasoknak tűnt fel. Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom vezetője közösségi oldalán reagált a történtekre, emlékeztetve Lázár János miniszteri ígéretére, miszerint 2025 nyarára minden vonaton és pótlóbuszon működő klímaberendezés lesz.
A MÁV tájékoztatása szerint a Keszthelyről Tapolcára tartó Fenyves expresszvonat késése miatt retró Ikarus mentesítőbusz állt forgalomba. Később a legendás „Faros” típusú Ikarus is beszállt a vonatpótlásba – nem a retróhétvége programjaként, hanem a távolsági utasok szállítására.
A nap másik incidense a Szombathely–Budapest Kék Hullám InterCity-t érintette, amely műszaki hiba miatt szintén „retró mentesítőbusszal” lett kiváltva. Vitézy így reagált:
„Klímás pótlóbusznak picit erős, de legalább van rajta függöny, és kétségtelenül egy gyönyörű darab. Ez Magyarország, ha nagy a baj, mindig előkerül egy kétszázas Ikarus.”
A közlekedési szakember szerint az esetek rávilágítanak az ígéretek és a valóság közötti különbségre:
„A Közlekedési Múzeum Lázár álmai szerint eljutott vidékre, a klímás pótlóbuszok helyett a nosztalgia Ikarusok álltak helyt a hétvégén, nem is csak egyszer.”
A háttérben Lázár János januári tízpontos miniszteri vállalása áll, melyben a miniszter hangsúlyozta:
„Klímás autóbusz vagy klímás vonat rendelkezésre fog állni 2025 nyarán. Ez a MÁV menetrendjéből pontosan látható lesz.”
A hétvégi esetek azonban azt mutatják, hogy a klímagarancia megvalósítása még komoly kihívások elé néz, különösen, ha a „függönyös Ikarus” marad a tartalékmegoldás - írja az Index.