Komoly problémát okozhat a magyarországi OMV benzinkutak számára, ha az osztrák olajvállalat schwechati finomítóját az üzem leállásával járó rendszeres karbantartása után nem tudják időben újraindítani. A Világgazdaság megírta, mindez komoly ellátási gondokat vetít előre.
Közép-Európa egyik legnagyobb finomítója a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám becslések szerint ehhez még több hetes pótmunkákra van szükség.
Az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, és az olajtársaság az osztrák kormánytól vár segítséget, vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását.
A schwechati finomítójában gyártott termékeket Ausztriában és a közép-kelet-európai régió Ausztriához közel fekvő országaiban értékesítik az osztrákok, akik mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon, a cég a magyarországi benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el.
Becslések szerint az OMV június és augusztus között 30 kilotonna benzint és 50 kilotonna dízelt exportálna havonta Magyarországra. Amennyiben a cég a saját kútjait nem tudja ellátni üzemanyaggal, az ellátási gondokhoz vezethet. Ugyanis az OMV volt eddig az egyetlen, amely fenntartotta az országba irányuló termékszállítást. Ha ez most kiesik, a hiányzó importmennyiséget a Mol már nem tudja pótolni.
A VG információi szerint a magyar olajcég emiatt tolta el a kötelező karbantartási munkáit, így a százhalombattai finomító augusztusban és októberben fog részlegesen leállni egy-egy hónapra, az üzemanyag termelése augusztusban majd nagyjából a harmadára csökken. Erre a két hónapra egyelőre nincs megoldás a zavartalan ellátás biztosítására.