Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Autó

Toyota Yaris GR – a japán méregzsák

10perc.hu/Kiss B. László
2022. 03. 06.
Toyota Yaris GR – a japán méregzsák

Játszótérré változtatja az utakat a varázslatos sport Yaris, mármint, ahol vannak minőségi utak, mert nálunk nem mindig adja vissza azt az örömautózást, mint amire kitalálták.

Valószínűleg a kihalás előtt álló autóipari dinoszauruszok egyike a kis Toyota Yaris GR. Anno sok márka kínált ilyen modellt, de mára eltűnt a kínálatból az Opel Corsa GSI vagy OPC, a Peugeot 206 GTi, a VW Polo GTI és a Renault Clio RS sem kapható már.

Néhány márka csupán a külsőségekre adva, lóerőben hatástalanítva, csak dizájnban árul papíron sportos autót. Aki ebben a kategóriában sportosabb, fürge, erős motoros méregzsákra vágyik, annak csupán a Mini Cooper S maradt választásnak. Eddig. Bár sokáig a Toyota sem kínált ilyen kis utcai darazsat, ám az új Yarisszal együtt megalkotta a sportos GR verziót.

Ez a modell formailag is elkülönül az alapverziótól. Már első pillantásra jól látszik, hogy öt- helyett csupán háromajtós a sportváltozat. Az ablakkeret nélküli ajtókkal felszerelt Yaris GR szélesebb nyomtávot kapott, amitől nagyon masszív kinézetű lett a kasztni, s ez minden szögből erőt sugároz.



Egyértelműen szemből a legvadabb ez a kocsi. A rettentő méretű hűtőrács, a nagy légbeömlők, a kihangsúlyozott ködlámpafészek agresszív külsőt ad a Yarisnak. Oldalról nézve is megvan az autó egyedisége a tízküllős, kovácsolt alufelnikkel és az első kerekek mögötte virító malomkőnyi piros féknyergekkel, míg hátul a tetőspoiler, valamint a dupla kipufogó zárja a sort. No és persze sok helyen ott vannak az apró GR emblémák, ha valakinek ezután sem lenne tiszta, melyik Yaris is ez. Az izompacsirta.

Belül ugyanakkor jóval kisebb és látványos a különbség, mint kívül. A szokásos és elvárt köröket megfutották: van benne sportos kormány, jól tartó sportülés elöl, fémpedálok, piros varrások. Úgy különösebb baj nincs semmivel, de valahogy több izgalmat várna el az ember odabent is, ha már egy ilyen méregzsákot vesz.

A rémesen alap kinézetű műszerfalnál rakhattak volna bele valami menőbbet, modernebbet is a vezető orra elé. És a központi kijelzőnek is kissé oldschool a grafikája. Elöl nagyszerűek az ülések, jól el lehet bennük helyezkedni, férni, hátul meg vannak, de nem nekünk, inkább gyerekek való. A második sorban sem a láb-, sem a fejtér nem elég a felnőtteknek.



De hát, nem is ezért választják ezt a kocsit, hanem az élmény miatt. Abból pedig kapunk bőven, ha odalépünk a gáznak. Az 1,6 literes, turbós benzinmotor 261 lóerőt tud, 360 Nm-es nyomatékkal, s bármit kérhetünk tőle. A Toyota Yaris GR 5,5 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet, csúcssebessége 230 km/óránál elektronikusan leszabályzott.

Az élmény persze nem olyan, mint amikor egy V8-asnak odanyomunk, ám kellemesen bizsergetően gyorsul. Az kicsit csalódást okozott, hogy nincs hangja a motornak, nincs durrogás, hangorkán, de hát ez mégis csak egy kis háromhengeres, ami szimplán baromira megy.

Csak hatfokozatú kézi váltóval kapható a Yaris GR, más nincs is, s ez így van jól. A sebváltó előtti programválasztó tárcsa, normál, sport és versenypálya módot is kínál, ami az összkerékhajtás első és hátsó tengely között elosztott nyomaték arányát változtatja.



A futóműve kemény, határozott, sportos, pont olyan, amilyennek egy ilyen kocsiban lennie kell. Sajnos nálunk még mindig, harminc évvel a rendszerváltás után sem tudnak utat építeni, s ezt nagyon érezni a japán méregzsákban. Sokszor elmegy a kedve a sofőrnek az élményautózástól, mert sír a futómű a magyar utakon.

Összességében elmondhatjuk, nagyon jól tették a Toyotánál, hogy megalkották a Yaris GR-t. A 10 liter körüli átlagfogyasztás nem meglepetés. Igazából az egyetlen hibája az ára. Ennél még a csúcs Mini, a John Cooper Works milliókkal is olcsóbb. Vagy ennyi pénzért már választhatjuk a 245 lóerős Volkswagen Golt GTI-t is.



Műszaki adatok

Motor: 1618 cm3

Teljesítmény: 268 LE, 360 Nm

Végsebesség: 229 km/h

Gyorsulás 0-100 km/óra: 5,5 s

Vegyes fogyasztás: 8,9 l/100 km

Alapár: 12 400 000 Ft

Tesztautó ára: 14 135 000 Ft


Külső: 4

Belső: 4

Ár/érték: 3


Előny/hátrány

+ Sportos design, jó gyorsulás, vezetési élmény, hatékony fék, pontos futómű

- Magas ár, nagy étvágy, nincs motorhang, magas üléspozíció

Főkép forrása:
10perc.hu

További cikkek