414.18 Ft

398.63 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Autó

Ideje téli abroncsra váltani

10perc.hu
2020. 11. 12.
Ideje téli abroncsra váltani

A hazai autótulajdonosok több tucat abroncstípusból válogathatnak, hiszen a kínálat sokszínű, mindenki megtalálja az igényeinek és pénztárcájának megfelelőt.

Az abroncscsere az egyik, ha nem a legfontosabb része az autónk téli felkészítésének. A nyári abroncs ugyanis egyszerűen nem alkalmas a téli közlekedésre. Kétségtelen tény, hogy Magyarországon dinamikusan nő az úgynevezett négyévszakos abroncsok piaca, mert használói megspórolják a tavaszi, illetve az őszi abroncscsere költségét és maceráját.

Ugyanakkor azt senki se feletse el, hogy a négyévszakos abroncsok téli teljesítménye elmarad a „rendes” téli abroncsokétól. A téli és a nyári abroncsok anyaga, mintázata, keménysége eltér egymástól. Magyarország klímája „mindent tud”: nyáron 30 fok feletti aszfaltolvasztó hőség teszi próbára az autósokat, télen a hideg, a jég és a hó miatt kell fokozott óvatossággal vezetni. Tehát a négyévszakos gumi maximum azoknak ajánlott, akik nem a reggeli hidegben indulnak dolgozni, amikor még biztosan fagyos vagy legalábbis 7 fok alatti az aszfalt hőmérséklete.



Nézzük, mire figyeljünk oda a téli abroncsok esetében. Nem érdemes bizonytalan, kétes eredetű, például ismeretlen távol-keleti importból származó abroncsokat vásárolni. De ne vegyünk használt gumiabroncsot sem, mert az ilyen abroncsoknak olyan belső, szemmel nem látható rejtett hibái lehetnek, amelyek akár életveszélyes helyzetet is eredményezhetnek.

A járművek kerekenként megközelítőleg egyetlen tenyérnyi felületen érintkeznek a talajjal, így ezen a hozzávetőleg 200 cm2 felületen kell kialakítani az irányítás és a sebességváltozás minden szükséges erőhatásának a legoptimálisabb feltételeit. Szintén nagyon fontos, hogy a téli abroncsszettből – és persze a nyáriból is – minden kerékre azonos típusú és mintázatú gumit kell felhelyezni.  Soha ne kombináljuk a téli abroncsot a nyárival!



Minden felszerelés előtt alaposan nézessük át szakemberrel az abroncsainkat. A hatósági előírások szerint a gumi futófelületének minimálisan 1,6 milliméternek kell lennie, ennél kopottabbal közlekedni szabálytalan és életveszélyes. Szakértők szerint azonban az igazán biztonságos érték téli abroncs esetében a minimum 3 milliméter, nyárinál pedig a 4 milliméter.

Fontos tudni, hogy a leszerelt nyári abroncsok tárolására a hűvös, száraz és fénytől védett hely a legalkalmasabb, mivel a hő, a nedvesség és a közvetlen napfény meggyorsíthatja az abroncsok öregedését. Amennyiben kerékre szerelve tesszük el a téli abroncsokat, akkor egymásra fektetve tároljuk őket, ellenkező esetben állítva, két-három hetente egy negyed fordulatot fordítva raktározzuk a gumikat.



Az abroncsok nyomását érdemes legalább 2-3 hetente, elinduláskor, - amikor még hidegek- ellen-őrizni, beleértve a pótkerékét is. Ugyanis az alacsonyabb, nem megfelelő gumiabroncsnyomás miatt romlik a tapadás, így egyrészt hamarabb kopnak el a gumiabroncsok, másrészt megnövekszik az üzemanyagfogyasztás, és ami a legfontosabb, hogy az autó irányíthatósága/stabilitása is jelentősen lecsökken.

A gumiabroncsok tulajdonságainak kihasználását és az élettartamukat is befolyásolja a futómű megfelelő beállítása. A hibás futómű hosszabb fékutat, rosszabb úttartást és/vagy irányíthatóságot eredményezhet, és felgyorsíthatja a gumiabroncsok kopását, illetve kialakulhat ún. rendellenes kopás a futófelületen. Rendszeres karbantartással, valamint az abroncsok ellenőrzésével megelőzhetőek a nagyobb meghibásodások.

Főkép forrása:
freepik.com

További cikkek