Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Külföld

Késik vagy törlik a járatodat? Ehhez van jogod a társaságokkal szemben

10perc.hu
2022. 07. 10.
Késik vagy törlik a járatodat? Ehhez van jogod a társaságokkal szemben

Hatalmas káosz uralkodik az európai reptereken, és az uniós jogszabályok számos kártalanítási szabályt írnak elő az utasok védelmében.

Európa légiforgalma káoszba fulladt ezen a nyáron, szinte nincs olyan repülőtér, ahol ne kellene késésekkel, járatok törlésével számolni. Hogy mindez miként alakulhatott így, arra számos magyarázat van – kezdve a munkaerőhiánytól a sztrájkokon át a covid utáni utazási rohamig –, miként arra is számos jogszabály van, hogy ilyen helyzetben milyen jogok illetik meg a pórul járt utasokat.

Ezeket a jogokat és a légitársaságok kártérítési felelősségét a járatok késése vagy törlése esetén az Európai Unió 261/2004/EK rendelete rendezi. Ugyanis ha megtagadják számukra a beszállást, a járatukat törlik, vagy a járatuk hosszadalmas késésbe kerül. A vg.hu megírta, a rendelet lefekteti az említett esetekben a kártalanítás és a segítségnyújtás közös szabályait.

Ezek a szabályok természetesen csak és kizárólag azokra a gépekre vonatkoznak, amelyek az Európai Unió területéről indulnak, vagy ide érkeznek. Az utóbbi esetben csak akkor alkalmazható a rendelet, ha a repülőgép uniós, izlandi vagy norvég légitársasága megtagadja a beszállást járattörlés vagy túlfoglalás miatt. Ha egy magyar utas átszállását törlik, akkor kérheti, hogy térítsék meg a jegyét, és hozzák haza Magyarországra.



Abban az esetben, ha a járat öt órát vagy többet késik, a társaságtól lehet kérni a jegyár visszatérítését, de ekkor a társaságnak nem kötelessége gondoskodni az utas tovább utazásáról. Ugyanakkor kérhetnek elhelyezést az első, az indulási pontra visszatérő légijáraton.

Ha egy társaság megtagadja a beszállást, vagy egyszerűen törli a járatot, a jegy teljes vételárának visszatérítése mellett kötelessége ellátást biztosítani az utas számára. Ebben benne van az étkezési lehetőség és frissítők biztosítása, illetve szállodai elhelyezés, ha az indokolt. Ezenfelül két díjmentes telefonhívásra is lehetőséget kell adni.

Ugyanakkor a légitársaságok mentesülnek a kártalanítás alól, ha a késést vagy a járattörlést vis maior, tehát olyan rendkívüli és nem várt esemény okozta, amelyet akkor sem lehetett volna elkerülni, ha a társaság minden indokolt intézkedést megtett volna.

Főkép forrása:
freepik.com

További cikkek