A Nemzetgazdasági Minisztérium vezetője, Nagy Márton Washingtonba tartó útján adott interjút a Világgazdaság újságírójának. A tárcavezető szerint Magyarországon jó az autóipari ökoszisztéma, ám nem a Teslától várható a következő nagy befektetés, hanem egy kínai gyártótól. Mint fogalmazott:
„Inkább hamarabb lesz egy második nagy kínai autóipari központ vagy befektetés Pécs környezetében, minthogy a Tesla megérkezik.”
Nagy úgy véli, jelenleg a kínai elektromosautó-gyártók, például a BYD és az MG-t is tulajdonló SAIC, uralják a piacot. Ezzel szemben a Tesla európai eladásai elmaradnak a várakozásoktól, így a cég nem elég versenyképes ár és volumen tekintetében sem.
Amerikai befektetések: új adóegyezményt kér a kormány
A magyar–amerikai gazdasági kapcsolatok élénkítése érdekében a kormány azt szeretné, ha visszaállítanák a közös kettős adóztatás elkerüléséről szóló egyezményt. Nagy szerint a legkedvezőbb a 1979-es verzió lenne, mert az 9 százalékos társasági adót és nulla százalékos forrásadót biztosítana.
Hozzátette: „az amerikai tőke kapcsolódjon a magyar befektetésekhez, főleg az autóipar, kutatás-fejlesztés, IT, telekommunikációs területein”. A miniszter szerint már elindult az amerikai működőtőke beáramlása.
Forint, kamatláb, Washington
Az interjúban Nagy Márton kitért a forint árfolyamára is, és bár konkrét szintet nem kommentált, elmondta: a leértékelődő forint árt az inflációnak. Hozzátette, szerinte alacsonyabb kamatláb mellett is tartható lenne a stabil árfolyam – ezzel egyértelműen szembehelyezkedett a jegybank korábbi álláspontjával.
A washingtoni tárgyalások kapcsán úgy fogalmazott: a kormány gazdasági és hadiipari együttműködésekben bízik, de a legnagyobb siker az lehet, ha Orbán Viktor és Donald Trump találkozója új lendületet ad az energiabiztonsági és szankciómentességi törekvéseknek.