Az alkoholipar globális szereplői az elmúlt négy évben soha nem látott értékvesztést szenvedtek el. A korábban stabil, nyereséges ágazat most struktúrális átalakulás közepén áll, miközben a befektetők és gyártók egyaránt próbálnak alkalmazkodni a megváltozott fogyasztói szokásokhoz – írja a Bloomberg.
A világ legnagyobb, tőzsdén jegyzett sör-, bor- és szeszipari vállalatai több mint 830 milliárd dollárnyi piaci értéketveszítettek kevesebb mint öt év alatt. A Bloomberg alkoholindexe ma 46 százalékkal alacsonyabb, mint a 2021 júniusi csúcson.
Az egészségtudatosság és a fiatalok ízlésváltása formálja a piacot
A fogyasztói szokások radikálisan megváltoztak. Egyre több országban terjed a mértékletes életmód és az alkoholmentes alternatívák iránti kereslet, miközben a fiatalabb generációk számára az alkohol már nem számít trendinek.
Egy friss amerikai Gallup-felmérés szerint az alkoholfogyasztás aránya az 1939-es adatsor kezdete óta a legalacsonyabb szintre esett. Az Egészségügyi Világszervezet és az amerikai tisztifőorvos is a fogyasztás mérséklésére szólított fel, ami különösen a középkorú korosztály viselkedését alakította át.
A piacot ráadásul egyszerre sújtják az amerikai vámok, a magas kamatszintek, az emelkedő alapanyagárak, valamint Kínában a gyenge fogyasztói bizalom és az állami rendezvényeken bevezetett alkoholfogyasztási tilalom.
Történelmi mélyponton az italgyártók részvényei
Az olyan iparági óriások, mint a Diageo, a Pernod Ricard, a Remy Cointreau, a Brown-Forman és az ausztrál Treasury Wine Estates részvényei évtizedes mélypontra estek.
A kínai Kweichow Moutai papírjai több mint 40 százalékkal alacsonyabb szinten forognak, mint 2021-ben.
„A jelenlegi visszaesés négyszer akkora hatású, mint a 2008-as pénzügyi válság” – mondta Laurence Whyatt, a Barclays elemzője, aki szerint az iparág hosszú távú strukturális nyomás alatt áll.
A gyártók közben új irányokat keresnek:
-
a Carlsberg alkoholmentes cidert,
-
a Campari az Egyesült Államokban alkoholmentes Crodinót,
-
a Diageo pedig a Ritual Zero Proof nevű chicagói startupot vásárolta fel.
A Moët Hennessy a prémium alkoholmentes pezsgőt kínáló French Bloom vállalatba fektetett be.
Menedzsmentváltások és befektetői dilemmák
A szektor vezetőinél sorozatos vezérigazgató-cserék történtek az elmúlt évben – többek között a Diageo, a Remy Cointreau, a Campari, a Treasury Wine Estates, a Molson Coors és a Suntory Holdings élén.
A kínai Moutai két éven belül két elnökét is elvesztette.
A Bloomberg globális alkoholindexe jelenleg a várható nyereség tizenötszörösén forog, ami kevesebb mint a fele a 2021-es szintnek.
Ugyanakkor vannak, akik a fordulatban bíznak. Az amerikai Cook & Bynum hedge fund például növelte részesedéséta brazil Ambevben és a perui Backus y Johnstonban, mert szerintük ezek a cégek stabil nyereséggel és domináns piaci pozícióval rendelkeznek.
„Az emberek nem fognak teljesen lemondani az alkoholról” – mondta Richard Cook, a cég partnere, aki a fejlődő piacokon továbbra is növekvő keresletet vár a prémium termékekre.
Nem minden befektető járt azonban jól. Warren Buffett vállalata, a Berkshire Hathaway például veszteséget szenvedett a Constellation Brands részvényein, amelyek 40 százalékot estek a pozícióépítés óta. Az Artisan Partnershedge fund több mint 50 millió darab Diageo-részvényt birtokol, de az árfolyam 2025-ben közel 30 százalékot zuhant.
Új korszak kezdődhet az alkoholiparban
A piaci szereplők szerint a jelenlegi helyzet a dohányipar átalakulására emlékeztet. Andrew Gowen, a Bell Asset Management kutatási vezetője szerint
„a negatív volumen-növekedés költségcsökkentésre és olcsóbb termékek bevezetésére kényszeríti a cégeket. Az iparág hétezer éve létezik, de most minden korábbinál nagyobb változások előtt áll.”
A trendek alapján az alkoholpiac új irányba fordulhat, ahol az alkoholmentes innovációk és a felelős fogyasztás válhatnak meghatározóvá.