Egyetlen negyedév alatt közel 20 milliárd forintnyi kommunikációs szerződést kötöttek különböző állami szervezetek a kormányhoz közel álló kommunikációs csoporttal – derül ki a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) legfrissebb adataiból. A hivatal szerint július és szeptember között összesen 39 megbízást adtak le a piacot gyakorlatilag monopolizáló, Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó cégeknek, összesen 19,45 milliárd forint értékben - közölte a Telex/G7.
A legnagyobb megrendelő ezúttal is Rogán Antal minisztériuma, a Miniszterelnöki Kabinetiroda volt, amely több mint 11 milliárd forintot költött plakátokra, hirdetésekre és kampányokra. Ez az összeg ugyanakkor már szinte „átlagosnak” számít: a belpolitikai verseny erősödése óta a minisztérium negyedévente rendre 10 milliárd forint feletti kommunikációs költéseket bonyolít.
A kormányzati kommunikáción túl más állami szervezetek is jelentős összegeket fordítottak reklámra:
-
az MVM 1,3 milliárdot,
-
a MÁV 948 milliót,
-
a Szuverenitásvédelmi Hivatal 865 milliót,
-
a Magyar Posta pedig 662 millió forintot költött hasonló célokra.
A pénzek szinte kivétel nélkül Balásy Gyula vállalkozói köréhez kerülnek, akik az állami kommunikációs feladatokat 2018 óta monopolhelyzetben látják el. Az NKOH azóta csak ezekkel a cégekkel szerződik, és az utóbbi években a rendezvényszervezési megbízások is náluk landolnak.
A Balásy-féle cégcsoport nyolc év alatt mintegy 50 milliárd forint extraprofitot termelt az állami megbízásokból, ami a piaci átlagnál jóval magasabb nyereségrátát jelez.
Az NKOH mostanra újabb, több százmilliárd forintos keretszerződést írt alá ugyanezekkel a cégekkel, így a következő években is ez a kör kapja majd a kormányzati kommunikációs megbízásokat.
A politikai helyzetet figyelembe véve kevéssé valószínű, hogy a választásokhoz közeledve csökkennének ezek a költések — sokkal inkább az várható, hogy tovább fokozzák a kampánytevékenységet, ami újabb milliárdos bevételeket jelenthet a kormányhoz közel álló üzleti szereplőknek.