A Publicus Intézet legfrissebb, a Népszava számára készített felmérése alapján a magyarok 60%-a úgy véli, hogy a kormány által meghosszabbított árrésstop nem az infláció megfékezését szolgálja, hanem választási eszköz.
Még a Fidesz–KDNP-szavazók 34%-a is így gondolja, míg az ellenzékiek körében ez az arány 83%, a bizonytalanoknál 57%.
Csak minden tizedik fideszes érzi, hogy olcsóbb lett a bevásárlás
A kormány által hangoztatott sikerek ellenére a lakosság mindössze 5%-a érzi úgy, hogy a boltokban valóban csökkentek az árak az intézkedés hatására.
Még a Fidesz-szavazók körében is csupán 11% számolt be érdemi ármérséklődésről – az ellenzékieknél ez az arány 2%, a bizonytalanoknál 4%.
Ha a kisebb mértékű árcsökkenést is figyelembe vesszük, a „valamiféle” mérséklődést érzékelők aránya 22% – ezen belül a Fidesz-táborban 47%, ami arra utalhat, hogy sokan inkább a párthűségük alapján válaszolnak, nem a valós tapasztalataik szerint.
A kormány kommunikációja félrevezető
A kutatás rámutat: a kabinet összemossa az árrést és a nyereséget, ezzel félrevezeti a közvéleményt.
Szakértők szerint az árrés nem egyenlő a profittal, hiszen ebből fedezik a boltok működési költségeit is – így a kereskedők akár veszteséget is szenvedhetnek el.
A kormányzati kommunikáció szerint az intézkedés „lenyomta az árakat”, de a KSH adatai alapján az élelmiszer-infláció februári 7,1%-ról csak 4,7%-ra csökkent szeptemberre, vagyis továbbra is magasabb az éves átlagnál.
A legtöbben a kormányt hibáztatják a drágulásért
A magyarok 52%-a szerint a kormány gazdaságpolitikája felelős az árak emelkedéséért.
Mindössze 12% nevezte meg a kereskedőket bűnbakként – ezt az érvet még a fideszes szavazók kevesebb mint negyedefogadja el.