Komoly leépítésre készülhet az Audi Hungaria győri gyáregysége, miután a vállalat több területen csökkenti a termelést – számolt be a 444.hu belső dokumentumokra hivatkozva. A motorgyártásban több műszakot is leállíthatnak, sőt egyes gyártósorok teljes megszűnése is kilátásba került, ami több száz dolgozó állását veszélyezteti.
Egy névtelenséget kérő forrás úgy fogalmazott:
„Egy-két gyártósort leszámítva az összes többi sorsa bizonytalan vagy meg van pecsételve, és csak idő kérdése, hogy mikor zárnak be.”
A lap szerint a benzines V6-os Otto-motor és az R4-es motor gyártása visszaesik, a dízel R4 TDI gyártása pedig akár teljesen leállhat az év második felében. Emellett az elektromos MEB Eco és PPE platformokból is jóval kevesebbetfognak gyártani, mint azt korábban tervezték.
Elektromos átállás, csökkenő kereslet, vámfenyegetések
A gyártáscsökkentés mögött több globális és iparági tényező áll:
-
A német autóipar általános válsága,
-
a kereslet visszaesése, különösen az Egyesült Államokban,
-
az elektromos autók iránti növekvő, de lassuló átállás,
-
és az amerikai piac vámfenyegetései, amelyek befolyásolják az európai gyártók exportstratégiáját.
Az Audi egyelőre nem reagált érdemben a lap kérdéseire. Közleményükben csupán annyit írtak, hogy a belső égésű motorok gyártása „még sokáig része marad a termelési programnak”.
Az elektromos hajtásláncokra történő átállás kevesebb kézi munkaerőt igényel, ráadásul a gyártók egyre gyakrabban viszik el a termelést Németországba vagy vámmentesebb térségekbe, ezzel Győr szerepe is csökkenhet az Audi globális stratégiájában.
Nyári leállás jöhet, de nem oldja meg a problémát
A vállalatnál hosszabb nyári leállást is terveznek, de ez csak átmeneti megoldás lehet. Az Audi által gyártott motorok száma 2025 első öt hónapjában 10 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest. A hivatalos éves termelési adatokat csak 2026 januárjában közli majd a cég.
A mostani fejlemények súlyos figyelmeztetést jelentenek a hazai járműipar számára, különösen olyan nagy foglalkoztatók esetén, mint az Audi Hungaria. Ha a visszaesés tartós marad, Győr gazdaságát is érzékenyen érintheti a leépítés.