A kínai BYD autógyártó Szegeden épülő üzeme jelentős energia- és vízfogyasztással jár, ami felveti a környezeti hatások kérdését - számolt be róla az Átlátszó.
A BYD szegedi üzeme éves szinten 1,8 millió köbméter vizet fog felhasználni, ami egy 50 ezres lakosú város vízfogyasztásával egyenértékű. Az áramfogyasztás 283 millió kilowattóra lesz évente, ami egy 120 ezer lakosú város energiaigényének felel meg. Emellett a gyár évi 26 millió köbméter földgázt használ majd fel, ami egy 31 ezres kisváros gázfogyasztásával egyenlő.
Akkumulátortárolás és hulladékkezelés
Bár a gyárban nem gyártanak akkumulátorokat, egy 50 ezer négyzetméteres, 16 méter magas akkumulátortároló épületet terveznek, ahol egyszerre 30 000 darab Kínából importált akkumulátort tárolnak majd. A gyártás során évente 155 ezer tonna újrahasznosítható hulladék és 7 ezer tonna veszélyes hulladék keletkezik.
Közlekedési terhelés és infrastruktúra
A gyár működése jelentős közlekedési terhelést okoz majd: naponta 1 400 járművet szállítanak el, ami napi 175 kamionfuvarnak felel meg. A vasúti szállítás bevezetése 2027-re várható, ami csökkentheti a közúti forgalmat.
Környezeti aggályok és társadalmi reakciók
A beruházás környezeti hatásai miatt helyi viták alakultak ki. A Szeged Jövője Egyesület nyilvános fórumot szervezett, ahol a résztvevők a gyár várható hatásairól beszéltek - írta a Szegeder. Emellett politikai tiltakozások is megjelentek: a Tisza párt demonstrációt szervezett Szegeden, ahol a gyár megépítése ellen tiltakoztak.