A GYSEV Zrt. és a Stadler 2024. március 19-én aláírt szerződést új intercity villamos motorvonatok szállításáról, melyek a Sopron–Budapest és Szombathely–Budapest vonalakon közlekednének. A szerződés aláírása óta azonban a kormány jóváhagyása késlekedik, és ha szeptember 19-ig nem érkezik meg, a projekt veszélybe kerülhet. A GYSEV-nek ugyanis hat hónap áll rendelkezésére a finanszírozás biztosítására és a szerződés életbe léptetésére, ám az idő lassan lejár - közölte a Telex.
A közbeszerzési eljárás már 2023 májusában elindult, és másfél évig tartó folyamat után a Stadler nyerte el a kilenc alap járműből és négy opcionális járműből álló tenderét, ami összesen 3640 új ülőhelyet biztosítana a hazai vasúti közlekedésben. Az új vonatok nemcsak Magyarországon, hanem Ausztriában is közlekedhetnének. Az Európai Befektetési Bank már korábban jóváhagyta a projekt finanszírozását, ám a kormányzati jóváhagyás nélkül a szerződés érvénybe lépése elakad.
Megkeresésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium azt közölte, hogy a kormány jóváhagyása „folyamatban van”, és a motorvonatokra szükség lesz. Ha a projekt elindulna, az első új vonatok három éven belül forgalomba állhatnának.
Visszalépések és stagnálás a vasúti beszerzésekben
A magyar vasút az elmúlt években jelentős hátrányba került járműbeszerzések terén. A MÁV utoljára 2017-ben írt alá sikeres szerződést, amikor az emeletes motorvonatok beszerzése történt. Azóta számos közbeszerzést vontak vissza, köztük a HÉV-flotta cseréjét és az akkumulátoros motorvonatok beszerzését célzó projekteket is. A kormány továbbá visszalépett a Siemens-mozdonyokra vonatkozó megállapodástól is.
Az elmúlt három évben összesen hét piaci konzultációt indított a MÁV különböző járműbeszerzések kapcsán – mindegyik eredménytelenül zárult.
Nemzetközi összehasonlításban Magyarország jelentősen le van maradva: míg például Ausztria 369, Lengyelország 533 új vonatot szerzett be az elmúlt években, addig a MÁV mindössze használt mozdonyokra vonatkozó bérleti szerződéseket tudott megkötni. 2023-ban huszonnégy darab Eurosprinter, 2024-ben pedig tizenöt darab Henschel dízelmozdony érkezik.
Lázár János: használt vonatok lehetnek a megoldás
Lázár János közlekedési miniszter a magyar vasút jelenlegi helyzetéről elmondta, hogy a járművek átlagéletkora 45 év, és az állomány jelentős része elavult. Szerinte a megoldást a Nyugat-Európából leszerelt, 20-30 éves használt járművek beszerzése jelentené. „Arra kaptam felhatalmazást a miniszterelnöktől, hogy általa kiküldött fürkészként kutassak fel ilyen járműveket százas nagyságrendben” – tette hozzá a miniszter.