A magyar családok egyre kevesebbet költenek itthon, amit a Nemzetgazdasági Minisztérium azzal magyaráz, hogy az emberek külföldön költik el a pénzüket. Az RTL kiszúrta, a minisztérium friss elemzését, mely szerint a külföldi utazásokra fordított kiadások jelentősen emelkedtek, ami hozzájárulhat ahhoz, hogy a hazai fogyasztás csökkent.
A romániai bevásárlóturizmus különösen népszerűvé vált. A Bihar megyei Nagyszalontára például a békés megyei Kötegyánból rendszeresen járnak át magyar vásárlók, hogy a hazai áraknál jóval olcsóbban szerezzék be az alapvető élelmiszereket.
Egyesek tíznaponta teszik meg ezt az utat, főként italok, tészták, konzervek és más alapvető élelmiszerek miatt, amelyek Romániában az Eurostat adatai szerint 27%-kal olcsóbbak, mint Magyarországon.
Egy nemzetközi üzletlánc már magyar nyelvű akciós újságokkal és forintban megadott árakkal csábítja a magyar vásárlókat Szlovákiába.
Hirdetéseikben azt ígérik, hogy "kis utazás, nagy spórolás" várja azokat, akik átlépik a határt.
A Nemzetgazdasági Minisztérium adatai szerint az idei év első negyedévében a magyarok közel 300 milliárd forintot költöttek külföldön, ami 40%-kal több, mint egy évvel korábban. Az RTL által megkérdezett szakértők szerint az itthoni árak drágasága jelentős részben az adók miatt alakul ki, amelyek megterhelik az üzletláncokat.
"Az ÁFA és a kiskereskedelmi különadó a végtermék árában 23%-os különbséget jelent, ugyanarra a nettó árra vetítve. Tehát csak ez a két tétel már 23%-os különbséget jelent a magyarországi vásárlások kárára"
– mondta Braunmüller Lajos az RTL-nek adott nyilatkozatában.