A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) három vállalat ellen indított eljárást, amelyek állítólag megtévesztették a fogyasztókat termékeik környezeti hatásairól szóló állításaikkal. A vizsgálat alá került a Szentkirályi, a Fonte Viva és a Coca-Cola, mivel az állítólagos zöld állítások nem voltak megfelelően alátámasztottak - közölte az Index.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a Szentkirályi Magyarország Kft., a Fonte Viva Kft., valamint a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. és a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. ellen. A hatóság gyanúja szerint ezek a vállalatok a termékeik környezeti hatásaira vonatkozó állításaikkal megtévesztették a fogyasztókat.
A GVH közleménye szerint a Fonte Viva Kft. 2022. március 9-től a Fonte Natura ásványvizek címkéin és reklámkommunikációjában „100% újrahasznosított PET-palackban”, „100% rePET” és „100% rePET palackból palack” szlogeneket használt, amelyekkel valószínűsíthetően félrevezette a fogyasztókat. A Szentkirályi Magyarország Kft. 2019. november 18-tól a Szentkirályi ásványvizek és ízesített italok címkéin „Szállj be a körforgásba” körforgásos rendszert hirdetett, és olyan állításokat tett, mint „Gyűjtsd szelektíven!”, „100%-ban újrahasznosítható”, „Palackból palackot, 50% rePET”, amelyek szintén megtévesztőek lehetnek.
A GVH továbbá vizsgálja a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és a The Coca Cola Company vállalkozásokat is, mivel 2020. december 10-től a Naturaqua márkájú ásványvizek és üdítőitalok címkéin „Hasznosíts újra 100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok” és „100%-ban újrahasznosítható” állítások szerepeltek, amelyek szintén valószínűsíthetően megtévesztették a fogyasztókat.
A GVH megjegyzi, hogy az említett vállalatok által használt állítások a termékek lényeges jellemzőit és környezeti hatásait érintik, azonban a reklámállítások valószínűleg megalapozatlanok. A cégek nem rendelkezhetnek megfelelő bizonyítékkal a palackok környezeti előnyeinek igazolására.
A zöldre mosás (greenwashing) kifejezés arra utal, amikor egy vállalat olyan marketingstratégiát alkalmaz, amely környezetbarátnak tünteti fel magát, miközben tényleges lépések nem történtek a környezetvédelem érdekében.