Életének századik évében meghalt Székely Tamás, a MÁV-csoport közlése szerint a legendás MÁV-szignál megalkotója.
1972-ben, a vasúttársaság pályázatán Székely Tamás nyerte el a lehetőséget, hogy az utasok számára egy jellegzetes, könnyen felismerhető dallamot komponáljon. A végeredmény a d-a-h-a-fisz-g-fisz dallamsor lett, amely mára a magyar vasúti közlekedés egyik legismertebb hangjává vált.
A MÁV-szignál története
-
1964-ben állították üzembe a MÁVOX hangrendszert, amely új alapokra helyezte a vasúti tájékoztatást.
-
1972-ben Székely Tamás pályázata nyert, amely nemcsak a dallamot, hanem egy teljesen elektronikus, mozgó alkatrészek nélküli műszaki megoldást is tartalmazott: a DG-1 dallamgenerátort.
-
1973 októberében szólalt meg először a dallam a Keleti pályaudvaron, ezzel vált hivatalossá a MÁV szignálja.
A cél az volt, hogy a dallam felkészítse az utasokat a fontos közleményekre, kiváltva az addigi monoton „Figyelem, figyelem!” bejelentéseket.
Maradandó örökség
A MÁV közleményében kiemelte:
„Székely Tamás munkája bebizonyította, hogy a mérnöki zsenialitás és egy finom dallam párosításával olyan hangzásvilág születhet, amely generációkon át elkísér minket.”
A MÁV-szignál mára nemcsak technikai újításként, hanem a magyar kultúra és mindennapok szerves részeként él tovább, több millió ember emlékezetében.