A Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda az elmúlt évben minden eddiginél többet fordított kormányzati kampányokra – derül ki a G7 összesítéséből. A második negyedév végéig záródó 12 hónapban összesen 52,4 milliárd forint értékben kötöttek szerződéseket az állampolgárokat és Európa jövőjét érintő tájékoztató kampányokra.
A kormány 2016 óta 104 közbeszerzést írt ki hasonló célokra, a teljes költés pedig 2016 novembere és 2025 júniusa között már meghaladta a 300 milliárd forintot. Az összeg hatoda az utóbbi egy évben merült fel – vagyis a propaganda soha nem látott ütemben pörgött fel.
A „kék plakátoktól” a milliárdos költésig
A kormányzati hirdetések és plakátkampányok 2015-ben váltak országosan ismertté a „kék plakátok” megjelenésével. Azóta a kabinet rendszeresen indít kampányokat a migrációtól kezdve a szankciókon át az uniós vitákig, rendre több tízmilliárdos költséggel.
A mostani összesítés rávilágít: a propaganda az állami költségvetés egyre nagyobb szeletét viszi el, miközben a közbeszédben és a köztereken is meghatározó jelenlétet biztosít a kormánynak.
Több tízezres tüntetés Budapesten
A költekezés ellen tiltakozva vasárnap este több tízezer ember vonult utcára Budapesten. A demonstrációt a Loupe Színházi Társulás szervezte, amely egyben népszavazási kezdeményezést is elindított a gyűlöletkeltő politikai plakátok betiltása érdekében.
A tüntetés központi üzenete a szabad közterekért és a tiszta közbeszédért folytatott küzdelem volt.