Újabb adategyeztetést indít a NAV
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hétfőn újabb adategyeztetési kampányt indított, amelynek célja az online számlaadatok és az áfabevallások közötti eltérések tisztázása.
A revizorok akkor jelentkeznek, ha nem egyeznek az online szolgáltatott és a bevallásban szereplő adatok. A NAV hangsúlyozta: az eljárás célja most is az, hogy a hibák gyorsan és önként javíthatók legyenek.
Mi lehet az eltérés oka?
Az adatok közötti különbségek mögött több tényező is állhat:
-
téves kitöltés,
-
adminisztrációs hiba,
-
egyszerű figyelmetlenség.
A hivatal ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a folyamat segítségével a szándékosan csalárd adózókat is könnyebben kiszűrhetik.
Az érintett vállalkozások a NAV Ügyfélportálján elérhető digitális kérdőív kitöltésével jelezhetik, ha a hibát már javították, vagy ha szerintük az eltérés nem valós.
Határidők és következmények
Az adategyeztetés teljesen online zajlik, és az érintetteknek 15 napjuk van reagálni a NAV kérdéseire.
-
Aki határidőn belül válaszol, az szankció nélkül rendezheti az ügyet.
-
Aki elmulasztja a válaszadást, az akár 300 ezer forintos bírságra és egy jóval időigényesebb revízióra is számíthat.
A hivatal emlékeztetett: az adategyeztetés jogintézménye idén indult, és eddigi tapasztalataik szerint a vállalkozások döntő többsége együttműködik, élve a lehetőséggel, hogy önként javíthassák a hibákat.