Nem épülhet meg az új Duna-híd Vácnál, mivel a Pest Vármegyei Kormányhivatal környezetvédelmi okokból elutasította az összes vizsgált nyomvonalváltozatot – jelentette az ATV.
A híd megépítésének ötlete már 2010 elején felmerült, amikor Harrach Péter KDNP-s országgyűlési képviselő szorgalmazta a projektet. 2014-ben, majd 2019-ben is napirendre került az ügy, ekkor már Fördős Attila, Vác korábbi polgármestere ismertette a tervezett délre ívelő tanulmánytervet. Ezek a tervek azonban nem valósultak meg.
2020-ban Rétvári Bence tűzte újra napirendre a híd ügyét, és Orbán Viktor miniszterelnök is támogatásáról biztosította a kezdeményezést. 2021-ben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tendert írt ki a tervezésre, amit az Unitef-Roden konzorcium nyert meg.
A tervezési munkák előrehaladtak: 2024 áprilisában talajmechanikai vizsgálatokat végeztek a József Attila sétány környékén, 2025 februárjában pedig folytak a környezeti hatásvizsgálatok és döntés-előkészítő tanulmányok.
Az elutasított három nyomvonalváltozat a tanulmányterv szerint:
-
É4-es nyomvonal: északról, az Iskolaváros felől kerülte volna meg Vácot,
-
D1-es változat: az Alsóvároson keresztül, a Burgundia városrésznél ívelte volna át a Dunát,
-
D2-es nyomvonal: Vác és Sződliget között, délről biztosította volna az átkelést.
A kormányhivatal elutasításának indokai között szerepelnek:
-
az É4-es és D2-es változatoknál természetvédelmi aggályok,
-
a D1-es nyomvonal esetében pedig a váci műemléki környezet védelme.