A Belügyminisztérium eredetileg 2025. március 1-jétől tervezte bevezetni azt a rendeletet, amely előírta volna a közoktatásban alkalmazott kompetenciamérés osztályzását. Azonban a rendelet nem lépett életbe, és a társadalmi egyeztetés február 26-án véget ért, de a tervezett változásokat még nem hirdették ki - tájékoztatott a 24.hu.
A Belügyminisztérium válasza szerint „nagyszámú észrevétel érkezett”, ezért az egyeztetéseket folytatják, és „amíg az észrevételek kiértékelése nem történik meg, a jelenlegi szabályozásban nem lesz változás”. Ez azt jelenti, hogy egyelőre nem lesz osztályozva a kompetenciamérés.
A rendelettervezet, amely a teszt eredményeit a év végi érdemjegyekbe és a középfokú felvételikbe is be akarta számítani, komoly kritikákat váltott ki. A Szülői Hang például „merényletnek” nevezte a gyerekek ellen. A Oktatási Hivatal szakmai álláspontja is változott: míg február 21-én a kompetenciamérés osztályozását szakmailag indokolatlannak és megvalósíthatatlannak tartották, a rendelettervezet megjelenése után „elfogadhatónak” és „megvalósíthatónak” minősítették.
A méréseket idén az Oktatási Hivatal által meghatározott ütemezés szerint kell lebonyolítani. Az idei mérés április és május hónapokban kerül sor a 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10. és 11. évfolyamon.
A központi tesztet Pálinkás József idején vezették be, és sokan, köztük Orbán Viktor egykori oktatási minisztere is, kétségbe vonták, hogy a teszt alkalmas-e arra, hogy a diákok eredményeit osztályzatokban mérjék. A Nemzeti Pedagógus Kar egyetértett abban, hogy a kompetenciamérés egy adott pillanat állapotát mutatja, és nem mér tantárgyi ismereteket, hanem a fejleszthető kompetenciákat. Ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a szoros határidők miatt a tanulók megfelelő felkészülése nem biztosítható.