A délegyházi iskolabusz megszűnése számos család számára nehézséget okoz, miután a tankerület megvonta a támogatást. A busz 2012 óta segítette a gyerekek reggeli és délutáni közlekedését, ám most az önkormányzat nem tudja önerőből fenntartani a szolgáltatást. A döntés váratlanul érte a szülőket, akiknek kevesebb mint két hét alatt kellett alkalmazkodniuk a megváltozott körülményekhez - írta a 24.hu.
Az iskolabusz megszűnésével a gyerekeknek napi másfél órát kell gyalogolniuk az iskolába és vissza. A település földrajzi adottságai miatt a központba jutás gyalogosan és kerékpárral is nagy kerülőkkel jár, ráadásul közvilágítás és járda sincs kiépítve a központtól távol eső részeken. A szülők attól tartanak, hogy különösen télen veszélyes lehet a gyerekek közlekedése, amikor sötétben és rossz időjárási körülmények között kell majd iskolába járniuk.
Riebl Antal polgármester elmondta, hogy a buszjárat igényét főként a hátrányos helyzetű gyerekek miatt vezették be, akik korábban hóban, sárban gyalogoltak az iskolába. A helyi közösség összefogással próbál segíteni, néhány szülő elviszi autóval az ismerős gyerekeket, de hosszú távon ez nem jelent megoldást.
A Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ szerint 2019 óta támogatták az iskolabuszt, de a jogszabályok nem kötelezik őket erre. A támogatás megvonása miatt az önkormányzat döntött úgy, hogy megszünteti a szolgáltatást. A szülők anyagi hozzájárulással is újraindítanák a buszt, ám a 35 millió forintos éves költséget nem tudják fedezni.
Az iskolabusz megszűnése nem csak Délegyházán okoz problémát: több magyarországi településen is hasonló helyzet alakult ki, ahol a tankerületek a költségek megvágására hivatkozva szüntették meg a szolgáltatást. Néhány helyen azzal próbálták orvosolni a helyzetet, hogy a nagyobb testvérek kísérjék a kisebbeket, vagy felnőtt kísérőt biztosítottak, de a hosszú távú megoldás sok helyen még mindig nem körvonalazódik.
Frissítés:
A Belügyminisztérium Kommunikációs Főosztálya közleményt juttatott el hozzánk, melyben a következőt írták:
"A délegyházi iskolabusz szolgáltatás megszűnéséről nem a Szigetszentmiklósi Tankerületi Központ, hanem a település önkormányzata döntött. A helyi közlekedés szervezése - ide értve, hogy a tanulók eljuthassanak az iskolákba - önkormányzati feladat. Délegyháza esetében a tankerületi központ 2019 és 2024 között az önkormányzat kérésére ugyan átvállalta a szolgáltatás költségeinek 20%-át, azonban ennek további folyósításához a költségvetési felügyelő nem járult hozzá, mert a szolgáltatás biztosítása nem a tankerület, hanem az önkormányzat feladata."