387.60 Ft

357.43 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Sörpiaci körkép: még nem dőlt el, hogy nyártól félig tele, vagy félig üres a korsó

10perc.hu
2024. 05. 07.
Sörpiaci körkép: még nem dőlt el, hogy nyártól félig tele, vagy félig üres a korsó

Gőzerővel készül a hazai söripar a kötelező visszaváltási díjas termékek rendszere, a DRS július 1-jei éles startjára.

A kötelező visszaváltási díjas termékek rendszere, a DRS hat hónap türelmi idővel indult el januárban. Vagyis 2024. június 30-ig még forgalomba hozhatók jelölés nélküli palackok, dobozok, üvegek, a határidő közeledtével fokozatosan találkozhatnak egyre több olyan csomagolással a fogyasztók, amelyeken logó jelöli a visszaválthatóságot.

A rendszer lényege az, hogy egységesen 50 forint visszaváltási díjat fizet a vásárló, amit visszakap, miután visszaváltotta azt.

De vajon hol tart a felkészülés a sörgyárakban, milyen munka zajlott, zajlik a színfalak mögött, illetve mire számíthatnak a fogyasztók júliustól a gyakorlatban. Ezekre a kérdésekre kapott válaszért a Magyar Sörgyártók Szövetségét, illetve annak hazai termeléssel rendelkező tagvállalatait, a Drehert, a Heineken Hungáriát és a Borsodit is megkereste az economx.hu.

Kántor Sándor, a sörszövetség igazgatója úgy látja, hogy a MOHU által létrehozott és a kereskedőkkel közösen üzemeltetett visszaváltási rendszer el tudja majd érni a kitűzött célt, az italcsomagolások magas színtű, teljes kiépítettségében 90 százalékot is meghaladó mértékű visszagyűjtését. Ezzel megvalósul az iparágban a körforgásos gazdaság.

Persze, ebben nagy szerepe lesz a fogyasztónak is, mert a korábbiakhoz képest, most nem „laposra taposva”, hanem sértetlenül, eredeti formájában kell a csomagolást a gyűjtőpontokra visszavinni, hasonlóan minden Európában megtalálható visszaváltó rendszerhez. Hozzátette: a nemzetközi tapasztalatok alapján nagymértékben függ majd a vásárlói élmény a gyűjtőpont elhelyezkedésétől, azoknak a kialakításától, hozzáférhetőségétől a kereskedelmi egységeken belül.

A Dreher felkészülési munkája a korábbi ütemtervnek megfelelően zajlik és ígéretük szerint rendben át fognak állni az új termékekre. Kijelentették, hogy a termékportfóliójuk egy részét már az új csomagolásban gyártják, az átállás folyamatos és fennakadás nélküli. Ugyanakkor a Dreher szerint bebizonyosodott, hogy legalább hat hónap szükséges egy ilyen méretű átállásra.

A Heineken Hungáriánál közölték, már évek óta elkötelezettek egy jobb világ megteremtése mellett. A Sopronban termelő, de budapesti központból irányított sörgyárnál úgy gondolják, a DRS a megfelelő lépés ebbe az irányba, tanulják és alkalmazzák, ügyfeleikkel és fogyasztóikkal együtt, hogy a körforgásos gazdaságot minden egyes csomagolással valósággá tegyék.

Ahogy Kőbányán vagy Sopronban, úgy Bőcsön is minden követ megmozgatnak annak érdekében, hogy a DRS-sel kapcsolatban minden rendben legyen.

„A Borsodi Sörgyár mindenkor igyekszik a hatályos jogszabályi követelményeknek megfelelően működni, és ennek megfelelően gőzerővel azon dolgozunk, hogy minden termékünk megfeleljen a vonatkozó követelményeknek a jogszabályban meghatározott határidőig” – jelentette ki a vállalat.

Ami a söripar mérhető teljesítményét illeti, tavaly 10 százalékkal, a 2022-es 6 millióról 5,4 millió hektoliterre esett a hazai fogyasztás az import jelentős csökkenése és a hazai termékek arányának bővülése mellett. Az idei részeredményekkel kapcsolatban Kántor Sándor úgy fogalmazott, hogy az első negyedévi forgalmi és termelési adatok alapján kedvező kép alakult ki, de vannak benne figyelmeztető jelzések. 

Az öt legnagyobb magyar gyártó termelése a tavaly január-márciusi időszakhoz képest 7,2 százalékkal bővült, de az exportot is magába foglaló teljes értékesítés csak 4,9 százalékos növekedést ért el, mivel a kivitelük mindössze a felét érte el a bázisidőszakinak. Ezekkel a trendekkel valószínűtlen, hogy akár csak a 2022-es év forgalmát elérnék idén.

További cikkek