A legendás Debreceni Nagyerdőben tanösvények, bicikliutak futnak. Idilli a környezet, de a fiatal, diákbarát nemzetközi iskola nemcsak ezért különleges. Itt található az az iskola, amely Magyarországon elsőként megszerezte az alsó, -és felső tagozatosok illetve középiskolások képzésére jogosító International Baccalaureate (IB) három oktatási programjának, a Primary Years Programme (PYP), a Middle Years Programme (MYP) és a nemzetközi érettségit adó Diploma Programme (DP) akkreditációját is.
„Angol nyelven egybefüggő képzést nyújtunk a gyerekeknek hároméves kortól kezdődően, nemzetközi érettségivel bezáróan. Ebben a rendszerben szervesen egymásra épülnek a programok. Ez emeli az iskola iránti bizalmat, a megbízhatóságunkat, a szakmaiságunkat is. És jó minőséget reprezentál az iskoláról az ide érkező szülőknek és tanároknak egyaránt” – hangsúlyozta Tom McLean, a Debreceni Nemzetközi Iskola igazgatója.
Mint megtudtuk, négy éve a debreceni iskolanyitás oka az volt, hogy a Budapestre koncentrált gazdasági fejlesztés kiterjedt az ország ezen a régiójára is. Tom McLean szerint Debrecen és vonzáskörzete magyarországi viszonylatban az egyik legdinamikusabban fejlődő országrész.
Számos magyar és külföldi nagyvállalat helyezte ide a székhelyét, és befektetők sora tervez ezzel a régióval. Ahogy sorra letelepedtek a neves külföldi cégek Debrecenben ipari parkjaiban (a BMW gyár, az épülő kínai akkumulátorgyár), úgy nőtt az ISD-ben a nemzetközi diákok létszáma.
Jelenleg 19 különböző állampolgárságú diák jár ide, köztük a teljesség igénye nélkül kínai, dél-koreai, mexikói, török, orosz, ukrán, vagy dél-afrikai. A magyar és külföldi diákok aránya pillanatnyilag 55-45 százalék, korábban ez 90-10 volt. Az új tanévet a tervek szerint már 237 diákkal kezdik, de a cél az, hogy előbb-utóbb 600 gyerek töltse meg a tantermeket.
De hogyan is zajlik itt a tanítás? Kilenc órakor kezdődik az első óra, ami azért is jó, mert akkor a reggeli csúcsforgalom már csak múlt idő, ráadásul a gyerekek nem álmosan esnek be a padba. Az alsósok számára pedig nincs házi feladat.
A bejáratnál 19 – köztük spanyol, angol koreai, orosz, ukrán, és persze magyar - nyelven köszöntik a gyerekeket. A félkör alakú iskolaépület lenyűgözően modern, ahogy az udvar is. Csupa válogatott, magas tudásszinttel rendelkező, magyar és külföldi, nemzetközi oktatási tapasztalattal rendelkező pedagógus dolgozik itt.
A főbb tantárgyakat tanító pedagógusok, illetve a vezető oktatók, osztályfőnökök minden esetben nemzetközi tanárok. Hiszen erre alapul az iskola tanítási rendszere és tematikája is. Tom McLean igazgató például tanított Gambiában, a Fülöp-szigeteken, illetve a Közel-Keleten. Magyar kollégája, Zajta Loránd történelemtanárként Dél-Amerikában, Kálmán Annamária tanító pedig Kambodzsában és Hong Kongban tanított.
Zajta Loránd történelemtanár egyben a Diploma programme koordinátora az oktatási módszerüket egy gyakorlati példán keresztül ismertette. „Ha a jelenlévő diákok 90 százaléka magyar, és 10 százaléka külföldi, akkor bele tudom venni a beszélgetésbe az 1848-49-es forradalom és szabadságharcot. De ha a 10-ből 7 diák kínai vagy koreai, akkor inkább a távol-keleti történelem felől közelítik, és csak érdekességként említem meg a márciusi ifjakat és Petőfi Sándort” – magyarázta Loránd.