A Teya Magyarország 2025-re vonatkozó bankkártya-adatainak elemzése szerint a magyar fogyasztók átlagosan 8,12 százalék borravalót adtak a vendéglátó ipari helyeken -írja az Economx. Az adatok azt mutatják, hogy a borravaló adás szokása átalakulóban van, és szektoronként eltérő mértékű: a szórakozóhelyeken (klubok, kocsmák) magasabb, mintegy 9,45 százalék, míg az éttermekben, kávézókban valamivel alacsonyabb, 8,5 százalék.
Érdekes tendencia, hogy az év folyamán a legmagasabb borravalót a nyári hónapokban (június-augusztus) adták, akár 11 százalékot, míg az év végén és elején (október–február) a legalacsonyabb, mintegy 7 százalék volt.
A borravaló jelenség mögött ma már több van, mint régen
A Teya Magyarország ügyvezetője, Dencz Bálint Ákos szerint a borravaló ma már nem pusztán udvariassági gesztus: „A fogyasztói szokások szerves részévé vált. A szervizdíj elterjedése, a digitális fizetések mindennapossá válása, a generációk eltérő elvárásai, valamint a rekordokat döntő turizmus együttesen alakítják át azt, ahogyan a vendégek a borravalóra tekintenek.”
A borravaló mértékét tehát nemcsak az adott szolgáltatás minősége, hanem a digitális fizetési élmény, a POS-terminál kezelhetősége és a vendég szabadsága is befolyásolja. Az egyszerű, átlátható felület segít növelni a borravaló-adási hajlandóságot, miközben csökkenti az esetleges elégedetlenséget.
Nemzetközi szinten is átlagosak a magyarországi számok
A hazai 5–10 százalékos borravaló mérték megfelel a közép-kelet-európai normáknak, ugyanakkor jelentősen elmarad az Egyesült Államokban megszokott 15–20 százalékos iparági átlagtól. Arvithis Georgios, a Teya pénzügyi vezetője kiemelte: „A túl tolakodó borravaló-promptok hozzájárulhatnak a ‘tipping fatigue’ érzéséhez; ezzel szemben a jól megtervezett POS-élmény — szabadon választható százalékok, nulla vagy egyéb összeg mező és átlátható felület — növeli a konverziót és csökkenti az elégedetlenséget.”
A digitális fizetések terjedésével a borravaló kezelése egyre inkább stratégiai kérdéssé válik a vendéglátóhelyek számára, és a POS-rendszerek fejlesztése kulcsfontosságú a vendégek elégedettségének és a bevétel maximalizálásának biztosításában.