Sok mindenre számított a világ a február 24-e óta zajló orosz-ukrán háborúval kapcsolatban, de arra nem sokan, hogy éppen egy ukrán állampolgár áll ki a kultúrában is tapasztalható orosz művészekért az ellenük alkalmazott bojkott miatt.
Szergej Loznyica ukrán rendező annak ellenére emelt szót a 75. cannes-i fesztiválon az orosz művészek félreállítása ellen, hogy az Ukrajna elleni támadást pusztító orosz inváziónak tartja. A filmrendező munkája többek között a 2014-ben forgatott Maidan és a 2018-as Donyecki-történeteket feldolgozó alkotások.
A rendezőt márciusban kizárta tagjai közül az Ukrán Filmakadémia, mert nem értett egyet az orosz művészek szisztematikus félreállításával. Loznyica szerint ugyanis groteszk kijelenteni, hogy kik a jók, és kik a rosszak.
„Ez a hozzáállás embertelen. Hogyan határozható meg, hogy mi az, hogy orosz? Valakit az útlevele, az állampolgársága miatt tekintünk orosznak? Vagy az etnikuma miatt? Ez bizonytalan terep. Határozott meggyőződésem, hogy az embereket a megnyilatkozásaik, az egyéni tetteik alapján kell megítélni, nem pedig az útlevelük szerint” – fogalmazott a rendező Cannes-ban.
Loznyica azért szólalt meg ismét a kérdésben, mert egyes ukrán filmesek valamennyi orosz filmre nemzetközi bojkottot kértek a 75. cannes-i fesztiválon, beleértve a kormánykritikus orosz rendező, Kirill Szerebrennyikov legújabb filmjét, a Csajkovszkij felesége című történelmi drámát, amely az Arany Pálmáért.
Bár az orosz rendező a filmje bemutatóján nyilvánosan elítélte az Ukrajna elleni háborút, többen szóvá tették, hogy az alkotás finanszírozásához Roman Abramovics orosz oligarchától is támogatást kapott.
A világ egyik legjelentősebb filmes mustrája idén nem fogad orosz delegációt, és nem szeretné, ha az orosz kormányhoz köthető bármilyen hivatalos személy vagy újságíró megjelenne a fesztiválon, amíg az Ukrajna elleni orosz invázió folytatódik. A kitiltás azonban nem vonatkozik a kormánykritikus orosz művészekre.