Váratlan bejelentés: leállítja abu-dhabi járatait a Wizz Air – újra a kelet-közép-európai piacokra koncentrálnak
Hat év után véget ér a Wizz Air működése az Egyesült Arab Emírségek fővárosában – a diszkont légitársaság hétfőn jelentette be, hogy szeptemberben leállítja az Abu Dhabiból induló járatait. A döntést a térség bizonytalan biztonsági helyzete, a gyakori légtérzárak, valamint működési és engedélyezési problémák indokolják – derül ki a Reuters összefoglalójából.
Újra a „kenyérpiacra” tér vissza a Wizz
Váradi József vezérigazgató szerint a jövő a jól ismert közép- és kelet-európai térségben van:
„Visszatérünk a kenyérpiacunkhoz, Közép- és Kelet-Európához – ezek azok a piacok, amelyekről tudjuk, hogy működnek.”
A cégvezető hozzátette: az elmúlt években háttérbe szorult ez a régió, de most ismét teljes figyelmet kap.
A hír hatására a Wizz Air részvényei 2,6 százalékkal erősödtek a londoni tőzsdén, bár még így is 62 százalékkal alacsonyabban állnak, mint két évvel ezelőtt. Ebben szerepet játszottak a Pratt & Whitney GTF típusú hajtóművek meghibásodásai is, amelyek több repülőgép ideiglenes leállítását tették szükségessé.
Nem váltotta be a Közel-Kelet a reményeket
A Wizz Air eredetileg ambiciózus terjeszkedést tervezett Abu Dhabiból, ám a valóság nem igazolta a várakozásokat: nem kapták meg a szükséges indiai és pakisztáni piaci jogosultságokat, a szélsőséges időjárás (forróság, por) gyors hajtóműkopást és hatékonyságvesztést okozott, a biztonsági helyzet miatt egyre sűrűbbek lettek a légtérzárak.
A projektben eddig partnerként jelen lévő Abu Dhabi Developmental Holding (ADQ) is kiszáll a közös vállalkozásból.
Új gépek, régi régió
A vállalat a következő öt évben 280 új Airbus gép érkezésére számít, amelyek nagy részét Kelet-Közép-Európában állítják majd üzembe.
Jelenleg a Wizz Air tevékenységének:
-
kétharmada a közép- és kelet-európai térséghez kötődik
-
Abu Dhabi mindössze 5 százalékot képviselt
-
Nagy-Britannia, Olaszország és Ausztria együtt is kevesebb mint 30 százalékot tesznek ki
Váradi József optimista: szerinte a térségben elegendő lesz az utazási kereslet a bővülő flotta kiszolgálására, függetlenül attól, mikor nyílik újra Ukrajna a légi forgalom előtt.
„Nagyszerű lenne, ha Ukrajna ismét a térkép része lenne” – jegyezte meg a vezérigazgató.