A Balti-tenger alatt épül a világ leghosszabb közúti és vasúti alagútja, amely Dániát és Németországot köti össze, jelentősen lerövidítve az utazási időt. Az alagút 40 méter mélyen húzódik majd, és várhatóan 2029-ben nyílik meg - közölte a CNN.
A Fehmarnbelt-alagút építése 2020-ban kezdődött, és az első alagútelemet 2024. június 17-én avatta fel X. Frederik dán király. Az alagút tervezése több mint egy évtizedig tartott. A dániai Rødbyhavntól keletre található gyárban épülnek az alagutat alkotó 89 masszív betonszakasz, a projektért felelős állami tulajdonú dán vállalat, a Fermern A/S szerint ez a legnagyobb és legfejlettebb ilyen jellegű gyártóüzem.
Az alagút, amely a német Fehmarn-sziget és a dán Lolland-sziget közötti Fehmarn-övön épül, Európa egyik legnagyobb infrastrukturális projektje, és építési költségvetése meghaladja a 7 milliárd eurót (7,1 milliárd dollár). Az alagút összeköti Rødbyt és Puttgardent, alternatívát kínálva a jelenlegi kompjáratra, amely évente több millió utast szállít. Jelenleg a kompjárat 45 percet vesz igénybe, míg az alagúton keresztül vonattal mindössze hét percet, autóval pedig 10 percet tart majd az utazás.
Az alagút, hivatalos nevén Fehmarnbelt Fixed Link, a világ leghosszabb kombinált közúti és vasúti alagútja lesz. Két kétszer kétsávos autópályából és két villamosított vasúti pályából áll majd. Az építési módszer különlegessége, hogy nem fúrógépet használnak, mint az Angliát és Franciaországot összekötő Csatorna-alagút esetében, hanem előre elkészített alagútszakaszokat süllyesztenek le.
World’s longest road and rail tunnel is being built under the Baltic Sea https://t.co/mzagOfbgfA
— CTV News (@CTVNews) June 26, 2024