Párizs utcáin a 2018-as bevezetése óta csaknem 15 000 e-roller található, amelyeket olyan cégek üzemeltetnek, mint a Lime, a Dott és a Tier. A francia főváros vezetése és a hatóságok azért engedélyezték a használatát, hogy ezzel is csökkentsék a légszennyezést. De a járművek népszerűségének növekedésével – különösen a fiatalok körében vált közkedveltté – együtt nőtt az e-rollerekkel száguldozók által elkövetett balesetek száma is: 2022-ben hárman haltak meg és 459-en megsérültek párizsi balesetekben.
Nem véletlen, hogy egyre nagyobb lett az ellenzők tábora, akik kezdetektől fogva azzal érveltek, hogy az e-rollert használók nem tartják tiszteletben a közúti szabályokat, és rendszeresen figyelmen kívül hagyják a járdán való közlekedés tilalmát. Ráadásul a bérleti idő lejártát követően éppen ott hagyták el a járműveket, ahol álltak, de az sem volt ritka, hogy a Szajnába dobták azokat – írta a The Guardian.
Nos, vasárnap a francia főváros 21 kerületében tartottak népszavazást arról, vajon megtiltsák-e az e-rollerek bérlési lehetőségét. A párizsiak döntöttek, a hivatalos eredmények szerint a bérlés tiltása a szavazatok 85,77–91,77 százalékát szerezte meg a főváros 20 kerületében, amely már leadta az összeszámolt voksokat és jegyzőkönyveit. Mint kiderült, a szavazóurnákhoz járult polgárok legalább 90 százaléka az e-rollerek teljes betiltásával is egyetért.
A szavazás ugyan senki számára nem volt kötelező, de tömegeket mozgósított. A városi hatóságok megígérték, hogy az eredmény ismeretében rövidesen döntést hoznak az ügyben, míg Párizs szocialista polgármestere, a városi kerékpárhasználat nagy híve, Anne Hidalgo bejelentette, támogatja az e-rollerek betiltását.