A Tesla csütörtökön bejelentette, hogy visszahívja szinte az összes Cybertruck modellt az Egyesült Államokban, miután kiderült, hogy egy külső panel leválhat vezetés közben. A döntés az elektromos pickup sorozatos problémáinak legújabb fejezete.
A visszahívás több mint 46 000 járművet érint, amelyeket 2023 novembere és 2024. február 27. között gyártottak – derül ki a Tesla Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalhoz (NHTSA) benyújtott dokumentumából. Ez már a nyolcadik visszahívás a Cybertruck esetében 2024 januárja óta.
Bár a Tesla nem közöl pontos adatokat a Cybertruck eladásairól, az elemzők szerint a visszahívott járművek a forgalomban lévő modellek túlnyomó többségét jelentik. A visszahívás tovább nehezítheti a Tesla helyzetét, amelynek részvényei idén közel 50%-ot veszítettek értékükből az egyre erősödő verseny, az elöregedő modellkínálat és Elon Musk politikai szerepvállalása miatt.
A Tesla a rozsdamentes acél külső díszítőpanel leválásának kockázata miatt döntött a visszahívás mellett, mivel ez közlekedésbiztonsági veszélyt jelenthet és növelheti a balesetek kockázatát. „A leváló panel zajt okozhat az autóban, vagy akár teljesen leszakadhat vezetés közben” – áll a cég közleményében. A vállalat 151 garanciális igényről tud, amelyek a problémához kapcsolódhatnak, de balesetről vagy sérülésről nincs információ.
A Cybertruck iránti kereslet már az elmúlt év végén csökkent, miután a modell több halasztást követően került piacra. Eladásai elenyészőek a Tesla teljes értékesítéséhez képest, amely 2024-ben 1,79 millió autót tett ki.
"A teljes gyártási sorozatra kiterjedő visszahívások minőségi problémákra irányítják a figyelmet, amelyeket a Tesla sokáig elkerült"
– mondta Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions kutatócég alelnöke. „A márka hírneve hosszú idő alatt épül fel, de gyorsan romba dőlhet.”
A vállalatot egyre több kritika éri a vásárlók részéről, egyes Tesla-boltok előtt tiltakozások zajlanak, és bojkottokat is szerveznek.
Elon Musk azonban nem foglalkozott a visszahívással a csütörtök esti vállalati értekezleten Austinban. Ehelyett a Cybertruck „ötcsillagos biztonsági minősítését” méltatta az NHTSA értékelése alapján, és azt mondta: „nagyon biztonságos egy ütközésben”. Musk arra is ösztönözte a befektetőket, hogy tartsák meg részvényeiket.
Több visszahívás is érintette a Teslát
2024-ben a Tesla vezette a visszahívások listáját az Egyesült Államokban, összesen 5,1 millió autót kellett visszahívni, derül ki a BizzyCar adataiból. A legtöbb esetben a problémákat távoli szoftverfrissítésekkel orvosolták, de a Cybertruck esetében fizikai alkatrészcserére van szükség.
A mostani visszahívás során a Tesla szervizei kicserélik a problémás panelt egy új, tartósabb változatra, amely már megfelel a szigorúbb tartóssági teszteknek. Az eddig használt ragasztó nem volt ellenálló a környezeti hatásokkal szemben, ezért egy új, megerősített változatot alkalmaznak, amely egy hegesztett csavarral és anyacsavarral rögzíti a panelt az autó szerkezetéhez.
A Tesla már pénteken elkezdi használni az új paneleket a gyártásban, a még nem kiszállított autókat pedig módosítják a forgalomba helyezés előtt.
Az NHTSA február 21-én értesítette a Teslát egy járműtulajdonos bejelentése alapján, amely szerint az egyik Cybertruck panelje levált. A visszahívás azonban nem lesz jelentős hatással a Tesla pénzügyi eredményeire, mivel a Cybertruck eladásai eltörpülnek a Model 3 és Model Y értékesítései mellett – mondta Seth Goldstein, a Morningstar elemzője.
Az eredeti cikk a Reuters oldalán található.