Az Európai Bizottság véglegesítette a döntést, miszerint magas vámokat vet ki a Kínában gyártott elektromos járművekre (EV), mivel szerintük Kína állami támogatásokkal mesterségesen alacsonyan tartja ezek árát - írja az Euronews.
A vámok szerdától lépnek életbe és öt évig lesznek érvényben, azzal a céllal, hogy megvédjék az európai ipart a piaci torzulásoktól. Az EU azonban folytatni kívánja a tárgyalásokat Kínával, hogy esetleg egy minimálár-megállapodás révén váltani tudják a vámokat, bár ennek a gyakorlati bevezetése nagy kihívást jelent.
Miért fontosak ezek a vámok?
Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelmi ügyekért felelős alelnöke elmondta:
„Ezeknek az arányos és célzott intézkedéseknek a bevezetésével kiállunk a tisztességes piaci gyakorlatok és az európai ipari alap védelme mellett.”
A Bizottság korábban arra figyelmeztetett, hogy erőteljes fellépés nélkül az EU autógyártói komoly veszteségeket szenvedhetnek el, ami gyárbezárásokhoz és munkahelyek megszűnéséhez vezethetne.
Kínai gyártók és a vámok részletei
A vámok a már meglévő 10%-os alapdíjon felül különböző szintűek lesznek az egyes kínai gyártók számára, például:
- Tesla: 7,8%
- BYD: 17%
- Geely: 18,8%
- SAIC: 35,3%
Ezek az arányok az EU vizsgálatának eredményeit tükrözik, amely szerint Kína nagymértékű pénzügyi támogatásokkal segíti EV gyártóit, lehetővé téve számukra, hogy alacsony áron versenyezzenek az európai piacon.
Növekvő piaci részesedés és fenyegetések
Az EU becslései szerint a kínai EV-k részesedése az európai piacon jelentősen nőtt, a 2020-as 1,9%-ról 2024 második negyedévére 14,1%-ra ugrott. Brüsszel ezért tart attól, hogy a tisztességtelen verseny előnyhöz juttatja a kínai autógyártókat, míg az európai autóipar már amúgy is kihívásokkal néz szembe, beleértve a magas energiaárakat és a lassú keresletet
Kína reagálása és esetleges válaszlépései
Kína „nyílt protekcionista lépésnek” nevezte az EU vizsgálatát, és megtorló intézkedésekkel fenyegetett, különösen az EU-s tejtermékek, párlatok és sertéshús importjára vonatkozóan. Peking szerint az uniós vizsgálat eredményei „mesterségesen konstruáltak és eltúlzottak.” Egy magas rangú uniós tisztviselő szerint a kínai kormány „minden egyes tényben vitatta a vizsgálat megállapításait.”
Az Egyesült Államok és Kanada már 100%-os vámot vetett ki a kínai EV-kre, így Európa marad az egyik fő piac Kína számára.