Az UNICEF Magyarország legfrissebb kutatása szerint minden ötödik magyar fiatal diagnosztizálható mentális zavarral él, miközben az iskolapszichológiai rendszer számos akadályba ütközik - írja a wmn.hu. Az óvoda- és iskolapszichológusok túlterheltek, forráshiánnyal küzdenek, és sok esetben még megfelelő helyiség sem áll rendelkezésükre a munkájuk elvégzésére.
„A gyerekeknek joga van az egészséghez, és az egészséghez való jognak a része a lelki egészséghez való jog is” – emelte ki Szlankó Viola, az UNICEF Magyarország gyermekvédelmi igazgatója a kutatás eredményeit ismertető sajtótájékoztatón.
A kutatásból kiderült, hogy a pszichológusokhoz forduló diákok 61 százaléka depressziós tünetekkel, 51 százaléka önsértéssel, 39 százaléka evészavarral, 38 százaléka pedig családon belüli erőszak miatt kér segítséget. „Nagyon változatos és erőteljes problémákkal szembesülnek az óvoda-iskolapszichológusok” – mondta dr. Borbáth Katalin pedagógiai szakpszichológus.
A szakemberek szerint az akut problémák kezelése háttérbe szorítja a megelőző munkát, és sok esetben nincs hova továbbküldeni a gyerekeket a túlterhelt állami rendszer miatt. „Számtalan ehhez hasonló probléma merül fel, az iskolapszichológusok nem férnek be sem fizikailag, sem pedig adminisztratív szempontból az oktatási rendszerbe” – tette hozzá dr. Borbáth.
Az UNICEF és a kutatók szerint a helyzet javítása érdekében növelni kellene az intézménypszichológusok számát, fókuszba helyezni a megelőzést, és hatékonyabb együttműködést kialakítani a pedagógiai szakszolgálatokkal és pszichiátriai intézményekkel.