A fuvarozói ágazat komoly veszélyben érzi magát az új útdíjrendelet miatt, amely jelentős többletterheket ró a teherautókra. A kormány célja, hogy visszaszorítsa a teherforgalmat a gyorsforgalmi utakról a főutakra, ám a fuvarozók szerint ez a gyakorlatban megfizethetetlen költségnövekedést hoz, és már az idei évben csődhullámot idézhet elő.
A friss kormányrendelet szerint bővül az útdíjköteles útszakaszok köre, emelkednek a díjak, és bevezetik az M1 regionális jogosultságot is. A gyorsforgalmi utak díjait 4,3 százalékkal, az infláció mértékével növelik, azonban a főúton közlekedő teherautók díjai 50 százalékkal emelkednek.
A Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára az RTL Híradónak arról beszélt, hogy
„a vállalkozások egy része akár már idén fizetésképtelenné válhat a jövő évtől életbe lépő, drasztikus útdíjemelés következtében.”
További problémát okoz, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató hivatalos díjkalkulátora hetek óta nem működik, így a cégek egyelőre nem tudják kiszámítani, milyen konkrét többletköltségekkel kell szembenézniük.
A rendelet szerint nem bevételnövelés a cél, hanem az útterhelés csökkentése. Lázár János miniszter a parlamenti bizottsági meghallgatásán úgy fogalmazott, hogy a teherautók „szétnyomják az új utakat”, az alsóbbrendű úthálózaton pedig naponta hárommillió ember szenved a tranzit teherforgalom miatt. A kormány szerint az új rendszer biztonságosabbá teszi a közlekedést, csökkenti a balesetek számát és mérsékli a települések zaj- és környezetterhelését.
A fuvarozók szerint beláthatatlan következményei lesznek
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete közleményben tiltakozott az intézkedés ellen. Álláspontjuk szerint a rendeletek
„beláthatatlan gazdasági következményekkel, növekvő környezetterheléssel, a jogbiztonságba vetett bizalom gyengülésével” járnak.
A tiltakozás szerint az új szabályozás:
– olyan fizetős utakat is érint, amelyeknek nincs alternatívájuk vagy csak sokkal hosszabb, rossz minőségű kerülőkkel teljesíthetők,
– a váratlanul kihelyezett 20 tonnás korlátozások járművenként éves szinten milliós költséget okoznak,
– a hosszabb menetidők rontják a gépkocsivezetők munkakörülményeit,
– a dráguló szállítás veszélyezteti a régiós kisvállalkozások életképességét
és megdrágítja a lakossági ellátást.
Különösen kritikusnak tartják a helyzetet az M1-es térségében, ahol épp azokat az útvonalakat tiltják a teherautók elől, amelyekkel elkerülhetők az autópálya-felújítás miatt kialakuló, akár órákon át tartó torlódások. A fuvarozók szerint így lehetetlen betartani a vezetési időkre vonatkozó szabályokat, és csökken a naponta teljesíthető fuvarok száma.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium az MTI-nek küldött tájékoztatása szerint folyamatos egyeztetéseket folytat a fuvarozói szervezetekkel és a közlekedési ágazat szereplőivel. A tárca közölte: céljuk olyan érdemi könnyítések kidolgozása, amelyek a magyar fuvarozók terheit mérsékelhetik.
A fuvarozói érdekképviseletek azt kérik, hogy a döntéshozatal ezentúl szakmai egyeztetésekhez kötötten történjen, és a szaktárca mielőbb vonja vissza az országos korlátozásokat.