2025. 12. 08.

381.78 Ft

327.85 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Csődhullámtól tartanak a fuvarozók az új útdíjak miatt

Csődhullámtól tartanak a fuvarozók az új útdíjak miatt
10perc.hu
2025. 12. 08.
Fotó: Illusztráció

A kamionosok szerint az új útdíjrendszer súlyos terheket ró az ágazatra, és akár már idén fizetésképtelenséghez vezethet.

Hirdetés

A fuvarozói ágazat komoly veszélyben érzi magát az új útdíjrendelet miatt, amely jelentős többletterheket ró a teherautókra. A kormány célja, hogy visszaszorítsa a teherforgalmat a gyorsforgalmi utakról a főutakra, ám a fuvarozók szerint ez a gyakorlatban megfizethetetlen költségnövekedést hoz, és már az idei évben csődhullámot idézhet elő.

A friss kormányrendelet szerint bővül az útdíjköteles útszakaszok köre, emelkednek a díjak, és bevezetik az M1 regionális jogosultságot is. A gyorsforgalmi utak díjait 4,3 százalékkal, az infláció mértékével növelik, azonban a főúton közlekedő teherautók díjai 50 százalékkal emelkednek.

A Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára az RTL Híradónak arról beszélt, hogy
„a vállalkozások egy része akár már idén fizetésképtelenné válhat a jövő évtől életbe lépő, drasztikus útdíjemelés következtében.”

További problémát okoz, hogy a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató hivatalos díjkalkulátora hetek óta nem működik, így a cégek egyelőre nem tudják kiszámítani, milyen konkrét többletköltségekkel kell szembenézniük.

A rendelet szerint nem bevételnövelés a cél, hanem az útterhelés csökkentése. Lázár János miniszter a parlamenti bizottsági meghallgatásán úgy fogalmazott, hogy a teherautók „szétnyomják az új utakat”, az alsóbbrendű úthálózaton pedig naponta hárommillió ember szenved a tranzit teherforgalom miatt. A kormány szerint az új rendszer biztonságosabbá teszi a közlekedést, csökkenti a balesetek számát és mérsékli a települések zaj- és környezetterhelését.

A fuvarozók szerint beláthatatlan következményei lesznek

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete közleményben tiltakozott az intézkedés ellen. Álláspontjuk szerint a rendeletek
„beláthatatlan gazdasági következményekkel, növekvő környezetterheléssel, a jogbiztonságba vetett bizalom gyengülésével” járnak.

A tiltakozás szerint az új szabályozás:

– olyan fizetős utakat is érint, amelyeknek nincs alternatívájuk vagy csak sokkal hosszabb, rossz minőségű kerülőkkel teljesíthetők,
– a váratlanul kihelyezett 20 tonnás korlátozások járművenként éves szinten milliós költséget okoznak,
– a hosszabb menetidők rontják a gépkocsivezetők munkakörülményeit,
– a dráguló szállítás veszélyezteti a régiós kisvállalkozások életképességét
és megdrágítja a lakossági ellátást.

Különösen kritikusnak tartják a helyzetet az M1-es térségében, ahol épp azokat az útvonalakat tiltják a teherautók elől, amelyekkel elkerülhetők az autópálya-felújítás miatt kialakuló, akár órákon át tartó torlódások. A fuvarozók szerint így lehetetlen betartani a vezetési időkre vonatkozó szabályokat, és csökken a naponta teljesíthető fuvarok száma.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium az MTI-nek küldött tájékoztatása szerint folyamatos egyeztetéseket folytat a fuvarozói szervezetekkel és a közlekedési ágazat szereplőivel. A tárca közölte: céljuk olyan érdemi könnyítések kidolgozása, amelyek a magyar fuvarozók terheit mérsékelhetik.

A fuvarozói érdekképviseletek azt kérik, hogy a döntéshozatal ezentúl szakmai egyeztetésekhez kötötten történjen, és a szaktárca mielőbb vonja vissza az országos korlátozásokat.

További cikkek

Hirdetés

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek