2025. 12. 13.

384.43 Ft

327.70 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Lázár János átfogó közlekedési törvénymódosítást nyújtott be: változhat az ellenőrzés és a bírságolás

Lázár János átfogó közlekedési törvénymódosítást nyújtott be: változhat az ellenőrzés és a bírságolás
10perc.hu
2025. 11. 13.
Fotó: Illusztráció

Lázár János új törvénycsomagot terjesztett be: átalakulhat a közúti ellenőrzés, a vasúti engedélyezés, a bírságolás és a határátlépési rendszer.

Jelentős közlekedési változások jöhetnek, miután Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden egy 35 oldalas törvénymódosító csomagot nyújtott be az Országgyűlésnek. A javaslat több terület szabályozását írhatja át a közúti ellenőrzésektől a határátlépésen át az útdíjak és a vasúti engedélyezés rendszeréig. Ha a parlament elfogadja a módosítást, a mindennapi közlekedők is érezhetik a változásokat.

A tervezet ugyan a teljes közlekedési szektort érinti – közúti, vízi, vasúti és légi ágazatot egyaránt –, de a gyakorlatban elsősorban azok a pontok lesznek látványosak, amelyek a közúti ellenőrzést és az infrastruktúra használatát érintik. A Portfolio rövid összefoglalója szerint a módosítások az alternatív üzemanyagok és az elektromobilitás fejlesztésével is összhangban vannak, hiszen a csomag átültetné a magyar jogba az EU új töltőinfrastruktúra-szabályait.

Új jogosultságokat kapnának az ellenőrző hatóságok

A javaslat alapján erősödne a hatósági jelenlét az utakon. A rendőrség a jövőben kényszerítő intézkedésekkel is eltávolíthatná azokat a járműveket, amelyek akadályozzák a forgalmat. Az ellenőrzések átláthatóságát tovább növelné, hogy a közlekedési hatóság és az ellenőrök testkamerát viselhetnének, valamint kép- és hangfelvételt készíthetnének.

A közlekedési hatóság önállóan is eljárhatna – akár bírság kiszabásával –, ami szélesebb ellenőrzési jogosítványokat jelent, mint korábban. Ez érintheti a teherforgalmat, a személyszállítást és az úthasználattal kapcsolatos szabályszegéseket is.

A csomag egyik kevésbé hangsúlyos, de fontos eleme előírná, hogy az úthálózat tervezésekor figyelembe kell venni a kompátkelések szerepét. Ez azokon a térségeken hozhat változást, ahol egy komp gazdaságos alternatívája lehet a hídépítésnek.

Jelentős szigorítás készül a vasútnál

A vasúti szektor esetében a javaslat új, egyértelmű kereteket adna annak, hogy mely létesítmények számítanak engedélykötelesnek. Ebbe a körbe kerülnének többek között:

– az állomások felvonói és mozgólépcsői,
– a felszíni és föld alatti vasúti infrastruktúrák.

A módosítás szerint korlátozott szintű forgalmat is csak előzetes hatósági engedéllyel lehetne fenntartani. Ez azt jelenti, hogy rendkívüli helyzetekben a vasúttársaságok nem vezethetnek be automatikusan ideiglenes üzemmódot, hanem szükség lenne külső szakmai kontrollra. Bár ez növelheti a közlekedésbiztonságot, hosszabb ügyintézést is eredményezhet.

Új rendszer jöhet a határátlépésben és a bírságok kiszabásánál

Új elemként jelenhet meg az előzetes időpontfoglalás rendszere a tehergépjárművek számára. Meghatározott kategóriák és határátkelők esetében a járművek így akár várakozás nélkül léphetnék át a határt, ami enyhítheti a legforgalmasabb pontokon rendszeresen kialakuló torlódásokat.

A közösségi közlekedésnél az önkormányzatoknak részletesebb adatszolgáltatási kötelezettsége lenne az autóbusz-állományról, a beszerzések finanszírozásáról és az uniós előírás szerinti „tiszta járművek” arányáról.

A bírságolási rendszer is átalakulna: új alapelvként jelenne meg a jogsértéssel okozott hátrány mértéke, így differenciáltabb, arányosabb bírságok jöhetnének. Az útdíjrendszer szabályai pedig az uniós harmonizáció miatt változnának, egységesebb díjfizetési modellt közelítve a tagállamok között.

További cikkek

Friss cikkek

Népszerű cikkek

Budapest

Kapcsolódó cikkek