Hadházy Ákos Facebook-bejegyzésében arról írt, hogy a hivatalos vizsgálat lezárultával egyértelművé vált: a 2023-as sápi vonatszerencsétlenség megelőzhető lett volna, ha a frissen felújított vasútvonalra felszerelik az alapvető biztonsági berendezést. A független képviselő szerint ez akkora botrány, hogy Lázár János közlekedési miniszternek le kellene mondania.
A baleset 2023-ban történt, amikor egy magánvasút mozdonyvezetője elaludt, és fékezés nélkül nekiütközött egy álló személyvonatnak Sápon. A vétlen mozdonyvezető életveszélyesen megsérült, egy órába telt, amíg a roncsokból kiszabadították.
A vizsgálat szerint két ok vezetett a tragédiához
A hivatalos zárójelentés két tényezőt említ: egyrészt a mozdonyvezető kimerültségét, másrészt azt, hogy a felújított Püspökladány–Biharkeresztes vonalon hiányzott a vonatbefolyásoló rendszer (EVM-120), amely vészfékezéssel automatikusan megállította volna a szerelvényt, ha a vezető elalszik vagy figyelmetlen.
Milliárdokból újították fel, mégis kimaradt az alapvető biztonsági berendezés
A vonalat 2023-ban, két hónappal a baleset előtt adták át, 50 milliárd forintos költséggel, Mészáros Lőrinc cégeinek kivitelezésében. A jelentés készítői értetlenül álltak az előtt, hogy semmilyen kockázatelemzés vagy számítás nem indokolta a rendszer kihagyását.
A hivatalos dokumentumban mindössze annyi szerepelt, hogy a pálya majd valamikor, évtizedek múlva megkapja az uniós szabványnak megfelelő ETCS-rendszert. A vizsgálók szerint ez reálisan legkorábban 2050 körül valósulhat meg.
Hadházy: minden demokratikus országban lemondana a miniszter
A képviselő szerint a minisztérium döntése és a baleset között közvetlen okozati összefüggés van. „Ha ettől nem kellene lemondania egy közlekedési miniszternek, akkor mitől?” – tette fel a kérdést.
Hadházy arra is felhívta a figyelmet, hogy míg a vétlen mozdonyvezető börtönt kaphat, Lázár János zavartalanul folytatja politikai pályáját.