A kormány egy frissen megjelent rendelete értelmében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), valamint a Magyar Államkincstár (MÁK) adatbázisán keresztül is közvetlenül eljuthatnak kormányzati tájékoztatások a lakossághoz a veszélyhelyzet ideje alatt. A változtatást az ukrajnai háború okozta gazdasági helyzettel és a veszélyhelyzeti szabályozással indokolják - írta a Telex.
A Magyar Közlönyben közzétett rendelet először rögzíti, hogy „a magyar kormány a nehéz helyzet ellenére is támogatja a magyarokat”, majd a családi adókedvezményekről szólva vezeti át a szabályozás célját:
„Annak érdekében, hogy az orosz–ukrán háború okozta gazdasági helyzet miatt a magyar emberek a veszélyhelyzet ideje alatt is megfelelő és pontos tájékoztatást kapjanak az őket érintő támogatásokról.”
Milyen adatokat kezelhet a NAV?
A rendelet szerint a NAV mostantól kezelheti többek között az adókedvezményekre vagy adómentességre jogosult személyek adatait, a kedvezményes adózási szabályokat választók személyazonosító és lakcímadatait, valamint e-mail címét. Az adatkezelés célja kifejezetten „a kormányzati tájékoztatás”, miközben az adótitok megtartásának kötelezettsége továbbra is érvényben marad.
Milyen adatokat kezelhet a MÁK?
A Magyar Államkincstár esetében a kormány 33 pontban sorolja fel, kiknek az adatait lehet felhasználni. Ez a kör rendkívül széles, és többek között érinti:
-
nyugdíjasokat,
-
családi támogatásokban részesülőket,
-
otthonteremtési kedvezményt igénylőket,
-
Otthon Start háromszázalékos hitelt felvevőket,
-
fogyatékkal élőket,
-
babaváró támogatás kedvezményezettjeit,
-
munkáshitelben érintetteket.
A rendelet hatálya kiterjed továbbá a Nemzeti Sportinformációs Rendszer, a horgásznyilvántartás és az őstermelők nyilvántartása adataira is.
Meddig érvényes a szabályozás?
Az új adatkezelési lehetőségek csütörtöktől lépnek életbe, és a veszélyhelyzet végéig maradnak hatályban.