2025. 12. 14.

384.43 Ft

327.70 Ft

Támogatás

Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Több mint 180 ezren követelik a gyűlöletkeltő politikai plakátok eltávolítását

Több mint 180 ezren követelik a gyűlöletkeltő politikai plakátok eltávolítását
10perc.hu
2025. 08. 07.
Fotó: LOUPE Színházi Társulás Facebook

10 nap alatt 180 ezernél is többen írták alá a kampányt, amely a közterületeket tisztítaná meg a gyűlöletkeltő politikai plakátoktól.

Rendkívül rövid idő alatt hatalmas támogatottságot szerzett az a kampány, amely Magyarországon a közterületeket elárasztó politikai plakátok eltüntetését tűzte ki célul. Július végén indította útjára a Loupe Színházi Társulás négy alapítója – Lovas Rozi, Lengyel Tamás, Molnár Áron és Horváth János Antal – azt az online petíciót, amelyet már több mint 180 ezren írtak alá.

A kezdeményezés célja, hogy leszedjék a gyűlöletkeltő, manipulatív politikai hirdetéseket a közterekről, és ezzel elősegítsék a tisztább, értékalapú közbeszéd kialakulását. A szervezők egy Facebook-videóban így fogalmaztak:

„Az utcák tele vannak manipulatív, hergelő üzenetekkel, amelyek családokat választanak szét és barátságokat tesznek tönkre.”

Kampányukban felszólítják a döntéshozókat, hogy vessenek véget a közpénzből finanszírozott gyűlöletkampányoknak, és szabadítsák meg a köztereket a politikai indulatoktól.

A politikai plakátok piaca évek óta a kormány kezében van

A közterületi óriásplakátok hosszú ideje meghatározó eszközei a kormányzati kommunikációnak – nem csak választási időszakban. A Fidesz-kormány gyakran használja ezeket az eszközöket ellenzéki politikusok és az Európai Unió lejáratására, legutóbb például az ukrán EU-tagság ellenzésére fókuszáltak az óriásplakátok.

Keszthelyi András politikai elemző szerint az óriásplakátok a digitális korszakban is hatékony kampányeszközök:

„Az óriásplakát elég hatékony kampányeszköz a digitális világban is, nagyon erős jelenlétet ad, másrészt magyarországi specialitás, hogy ez egy olyan piac, amely gyakorlatilag a kormány vagy a kormányhoz közel álló cégek kezében van, tehát olyan területe a politikai hirdetéseknek, ahol a Fidesz abszolút fölényhelyzetet tud teremteni.”

Ugyanakkor szerinte önmagában a plakátok eltávolítása nem oldja meg a közéleti feszültségeket:

„Attól még, hogy betiltanák vagy erősen korlátoznák, nem szűnne meg a probléma. A közbeszédben uralkodó ellenséges hang valamennyire a politika mai formájának a logikájából származik, amikor minden választás úgy van beállítva, hogy élet-halál kérdés, ezzel természetesen együtt jár a több indulat.”

Milliárdos üzlet a háttérben

A politikai plakátkampányok nemcsak közéleti, hanem gazdasági szempontból is kiemelt jelentőségűek. A Rogán Antal felügyelete alatt működő Nemzeti Kommunikációs Hivatal rendszeresen kormányközeli cégeket bíz meg a hirdetések kivitelezésével.

A legtöbb megbízást Balásy Gyula érdekeltségébe tartozó cégek kapták, amelyek évi több tízmilliárd forintnyi közpénzből dolgoznak. A 2022-es választások előtti hónapokban a kormány rekordösszegű kampányt folytatott, amelyben az óriásplakátok központi szerepet kaptak.

A közterületek politikai célú használata a jövőben még inkább felértékelődhet, ugyanis a Meta (Facebook) októbertől nem engedélyezi politikai hirdetések megjelenítését az Európai Unió területén – erről a Meta hivatalos közleményében számolt be. Ez szűkítheti a politikai kampányok digitális mozgásterét, így a közterek szerepe – és a hozzájuk kapcsolódó viták – még hangsúlyosabbá válhatnak.

Forrás:

További cikkek