Jelentős vasútvonal-átvételre készül a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút (GYSEV) 2025. július 1-jétől, amikor 752 kilométernyi vasúti pálya üzemeltetését veszi át a MÁV-csoporttól – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM). Az intézkedés 13 vasútvonalat érint, azonban a személyszállítási tevékenység átvétele nem automatikusan történik, hanem több ütemben valósul meg.
Lázár János építési és közlekedési miniszter már tavaly decemberben hangsúlyozta, hogy a GYSEV 2025-ben jelentős szerepet kap Nyugat-Magyarország közlekedésében, míg a felszabaduló járművek az ország keleti részében állhatnak szolgálatba. Az év eleji KözlekedésInfón bejelentette:
„Összeadjuk a két magyar irányítású vasúttársaság, a MÁV és a GYSEV erőforrásait.”
Ezek a vasútvonalak kerülnek át a GYSEV-hez:
-
10-es vonal: Győrszabadhegy–Celldömölk
-
11-es vonal: Győrszabadhegy–Veszprém
-
13-as vonal: Veszprémvarsány–Franciavágás
-
14-es vonal: Pápa–Csorna
-
17-es vonal: Zalaszentiván–Nagykanizsa
-
20-as vonal: Porpác–Székesfehérvár (Székesfehérvár állomás már nem)
-
23-as vonal: Zalaegerszeg–Rédics
-
24-es vonal: Zalabér-Batyk–Zalaszentgrót
-
25-ös vonal: Boba–Őriszentpéter–országhatár
-
26-os vonal: Ukk–Balatonszentgyörgy (Balatonszentgyörgy állomás már nem)
-
27-es vonal: Hajmáskér–Csajág (Csajág állomás már nem)
-
30-as vonal: Murakeresztúr országhatár–Balatonszentgyörgy (Balatonszentgyörgy állomás már nem)
-
60-as vonal: Murakeresztúr–Gyékényes–országhatár
A minisztérium kiemelte: 2025. július 1-jétől csak egyetlen vonalon, Zalaegerszeg és Celldömölk között veszi át a személyszállítást a GYSEV, a többi vonalszakasz esetében fokozatosan, több ütemben valósul meg az átvétel. A részletekről a MÁV-csoport és a GYSEV szakemberei folyamatos egyeztetéseket folytatnak.
A GYSEV Zrt. jelenleg 434,7 kilométeres pályahálózatot üzemeltet Magyarországon és Ausztriában. A társaságban a magyar állam korábban is többségi tulajdonos volt, de 2023 szeptemberében kétharmados többséget szerzett, miután megvásárolta az osztrák Strabag részesedését. Az átalakulásra már korábban utaltak, amikor tavaly novemberben az építési és közlekedési miniszter elbocsátotta a GYSEV osztrák igazgatóhelyettesét - közölte a Telex.