Kiemelt kategóriák

Belföld
Gazdaság
Külföld
Kultúra
Sport
Tech
Életmód
Autó

További kategóriák

Szórakozás
Belföld

Vasúti fejlesztések elhanyagolva: négyszer annyit terveznek költeni közutakra

10perc.hu
2024. 10. 16.
Vasúti fejlesztések elhanyagolva: négyszer annyit terveznek költeni közutakra

A 2035-ig tartó közlekedésfejlesztési tervezet a közutakra fókuszál, míg a vasúti fejlesztések alig kapnak figyelmet, csupán 4000 milliárd forintot terveznek.

A legújabb állami építési beruházásokról szóló tervezetben, amely a 2035-ig terjedő időszakot öleli fel, a közúti közlekedés fejlesztése kap hangsúlyt, míg a vasúti szektor alig szerepel - világított rá a Telex. A tervezet, amely múlt héten jelent meg a Magyar Közlönyben, 15 700 milliárd forintot irányoz elő a közutak fejlesztésére, míg a vasúti fejlesztésekre csupán 4000 milliárdot terveznek – ez a költségvetés kevesebb mint negyedét teszi ki.

A tervezet 36 oldalon keresztül 20 különböző területet érint, de a vasúti közlekedés mindössze körvonalazott formában van jelen. A közúti közlekedés kapcsán viszont konkrét kilométeradatokkal és pénzügyi keretekkel találkozunk. Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár kifejezte, hogy szerinte a kormány nulla vasútfejlesztést tervez, és a HÉV-ek fejlesztését is törölték.

A vasúti fejlesztések közül az Infrastruktúra Versenyképesség Javító program kapott említést, amely lehetővé teszi a pályák egyszerűsített korszerűsítését. Vitézy azonban figyelmeztetett, hogy a program nem tartalmaz új biztonsági berendezéseket, akadálymentes peronokat, és sehol sem emelik a pályasebességet.

A kormány a közösségi közlekedés fejlesztésére a következő években különböző járműbeszerzéseket tervez, de az összeg nem került nyilvánosságra. A járműpark frissítése mellett az "utas felhasználói élmény javítására" is fókuszálnának, amely magában foglalja a légkondicionált, internetkapcsolattal rendelkező vonatokat is.

Ezzel szemben a közúti közlekedés fejlesztésére 15 700 milliárd forintot terveznek, amely a következő 10 év legnagyobb hangsúlyos ágazata. A közlekedés tervezet több mint 9000 kilométer új útépítést és fejlesztést céloz meg a gyorsforgalmi hálózat keretein belül.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium tervezete rávilágít arra, hogy a közúti közlekedés áll a középpontban, míg a vasúti fejlesztések háttérbe szorulnak, ami aggasztó a közlekedési szakemberek szerint. A részletek és a pontos jövőbeli tervek hiányában továbbra is kérdéses, hogyan alakul a hazai közlekedés rendszere az elkövetkező évtizedben.

Főkép forrása:
Lázár János Facebook

További cikkek