Példátlan sztrájk bénította meg májusban a Ford kölni üzemét: több mint tízezer dolgozó tette le a munkát, tiltakozva a bizonytalan jövő, az elektromos átállás nehézségei és a várható tömeges elbocsátások ellen – számolt be a Világgazdaság. A Ford 2900 munkahelyet készül megszüntetni, és a szakszervezet szerint ez csak a kezdet lehet.
„A Ford DNS-e bennünk van, aki egyszer fordos lesz, az élete végéig fordos marad” – mondta a gyárban mérnökként dolgozó Ahmet Cözmez, akinek már a nagyapja is a kölni üzemben dolgozott. Most azonban „aggódunk, szorongunk és feszültek vagyunk”, tette hozzá.
A problémák összetettek:
-
elavult modellpaletta,
-
visszaeső kereslet,
-
magas költségek,
-
kínai olcsó autók nyomása,
-
és Trump esetleges 50%-os büntetővámjai is fenyegetik az európai gyártást.
A kölni üzemben jelenleg két elektromos modellt – az Explorer EV-t és a Capri EV-t – gyártanak, de ezek sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Ráadásul ezek a típusok nem a Ford saját platformjára, hanem a Volkswagenére épülnek, hibridváltozat nélkül.
Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő szerint a helyzet súlyos:
„A Ford túl kis szereplő a szektorban ahhoz, hogy nyereségesen termeljen Európában. Helyzete rossz, kilátásai még rosszabbak.”
Tovább nehezíti a helyzetet, hogy a 2006-os szerződés, amely 2032-ig kizárta a csoportos leépítéseket, már nem érvényes, miután a Ford 2 milliárd eurós elektromos fejlesztést hajtott végre Kölnben.
A szakszervezet, az IG Metall minden eszközt bevet:
„Ha nem is tudunk minden munkahelyet megvédeni, harcolunk a tisztességes kompenzációért és az átképzési lehetőségekért”
– mondta David Lüdtke.
A jövő továbbra is kérdéses, de a szakszervezet szerint „a sztrájknak volt hatása”, és az elkövetkező tárgyalások döntenek majd arról, hogy lesznek-e további munkabeszüntetések.