Az Európai Parlament szerdán Strasbourgban megszavazta azt a javaslatot, amely hároméves halasztást ad az autógyártóknak a szigorított szén-dioxid-kibocsátási kvóták teljesítésére – számolt be róla az Index. A döntés hátterében a német autóipar erős lobbiérdeke és a piac jelenlegi helyzete áll.
Az Európai Bizottság javaslata alapján a gyártók már nem évente, hanem hároméves ciklusban teljesíthetik a kibocsátási célokat. Ez azt jelenti, hogy ha 2025-ben túllépik a határértékeket, nem kapnak automatikusan büntetést – akkor sem, ha 2026-ban sem javul a helyzet.
A német autóipari szövetség (VDA) üdvözölte a döntést. „A politikai cselekvés nemcsak azt jelenti, hogy célokat határozunk meg, hanem azt is, hogy lehetővé tesszük azok elérését” – nyilatkozta Hildegard Müller, a szövetség elnöke. Hozzátette: további párbeszédre van szükség a töltőinfrastruktúra, az áramárak, a félvezetők és az akkumulátorgyártás ügyében.
A lazítás indoka, hogy az elektromos autók eladásai elmaradtak az előrejelzésektől, így a gyártók nem tudják tartani a korábban megszabott kibocsátási szinteket. Az Index szerint a döntés részben megmentheti a hagyományos meghajtású járműveket, miután az iparág – beleértve a magyar szereplőket is – túl gyorsnak és kockázatosnak tartotta a kizárólagos elektromos átállást.
Az uniós klímapolitika célja továbbra is a 2050-es karbonsemlegesség, és 2035-től kizárólag zéró kibocsátású járműveket lehet majd forgalomba hozni. A mostani döntés ugyanakkor némi lélegzetvételt ad az iparágnak, és esélyt kínál a felzárkózásra a globális versenyben.